Aktuální dokument české firmy poskytující SEO přináší dopady změn ve vyhledávací rovnici Googlu. Týká se nyní penalizace i vašeho webu?

Mezi pravidla tvorby dobrého výkonnostního online marketingu patří i sledování změn ve vyhledávací algoritmické rovnici vyhledavačů s nejvyšším podílem na trhu. Drobných změn jsou zpravidla desítky měsíčně, zásadních pak několik do roka. Aktuální změnou, která patří mezi ty důležitější, je zohlednění layoutu stránek v algoritmu vyhledávání Google.com. Tolik obávaná penalizace začíná mířit např. na weby s větším množstvím reklam a komerčního obsahu. Změna algoritmu je již aktivní.

Pokud jsou reklamy, bannery a další komerční obsah nad přehybem layoutu v nepřiměřeném množství, může být web penalizován a ve výsledcích vyhledávání být poměrně zásadně znevýhodněn. Samozřejmě oproti stránkám, jež mají nad přehybem více „kvalitního“, resp. nekomerčního obsahu.

„Dochází k nám mnoho stížností od uživatelů, kteří přišli na web přes vyhledávání Googlu a měli problém na stránce najít relevantní a aktuální obsah, tudíž tak nebyli ve výsledku spokojeni. Uživatelé chtějí vidět hlavní obsah ihned a nepřejí si neustále kvůli reklamám scrollovat stránkou dolů. Stránky, jež nemají hlavní obsah či hlavní sdělení nad přehybem, mohou být zasaženy touto změnou,“ píše Google ohledně novinky v algoritmu na svém blogu.

Google rovněž vydal speciální online nástroj na této adrese, který pomáhá majitelům webů zjistit, zda se jich změna týká.

Takto vidí Google bot titulní stránku portálu Aktuálně:

Kdo a jak moc je novou změnou ovlivněn?

Google uvedl, že se změna týká jednoho vyhledávání z každých sto. Je třeba zmínit, že změna algoritmu je již aktivní. Pokud se majitel webu domnívá, že má jeho layout příliš reklam nad přehybem či už ví, že je penalizován a znevýhodněni ve vyhledávání, bude třeba tyto reklamy odstranit. Tedy redesignovat rozložení prvků na stránce tak, aby hlavní sdělení bylo tzv. co nejvíc na očích a čekat, než Google jeho web znovu zaindexuje. To může trvat i několik týdnů.

„Z mého pohledu příliš nevěřím, že by tato změna byla tak radikální, jak Google píše. Pozitivní ovšem je, že je zde vidět další posun k vylepšení algoritmu ve smyslu: co chce uživatel, to Google najde. Tedy snaha co nejvíce nabízet uživateli kvalitní obsah na zadanou frázi, klíčové slovo,“ komentuje změny Martin Vinš, hlavní SEO analytik společnosti Effectix.com.

Google si sám může uškodit

Na druhou stranu je zde systém Google Adsense, jenž je podstatným tahounem pro AdWords a tedy i pro výdělek Googlu. Pokud si majitelé webů odstraní nebo upozadí své Adsense bloky, pro Google by to znamenalo nepřímé ovlivnění finančních výsledků AdWords, což jistě není ani pro giganta typu Google žádoucí.