Doposud nejjednodušší cestou, jak získávat zpětné odkazy na své stránky, bylo zaplatit si někoho, kdo váš web zaregistruje do pár desítek katalogů. Bohužel je to cesta příliš jednoduchá, že ji využívají téměř všichni, a proto její efektivita postupně klesá. Vývojáři vyhledávačů jako Seznam.cz, Google či Bing navíc usilovně pracují na nalezení cesty, jak zabránit tvůrcům webů ve využívání těchto „nefér“ cestiček, a proto brzy nastane doba, kdy se všichni budou muset ještě více zaměřit na druhou nejjednodušší cestu propagace svých projektů na internetu: publikování PR článků.

Ať už na trh uvádíte nový projekt, službu či produkt, díky PR článkům o tom můžete levně a rychle dát vědět světu (a taky získáte vytoužené zpětné odkazy). Ve vodách českého internetu existuje docela dost serverů, kde mohou být publikovány (na většině z nich zdarma), každý z nich se však řídí jinou směskou pravidel, které určují, jak by měl článek vypadat a jak často jsou nové články schvalovány.

Všeobecné pravidlo na začátek: Pokud máte napsaný pouze jeden PR článek, který chcete publikovat, pravděpodobně jej budete muset před umístěním na mnoho serverů upravovat, protože řada z nich nestojí o duplicitní texty. Je však jasné, že to nebude to „pravé ořechové“. Proto ještě na začátku zvažte, zda není lepší napsat článek rovnou ve více verzích – nejenže to bude slušnější vůči čtenářům (PR článek není tisková zpráva a neměl by tedy být vícenásobně publikován) a pomůže vám to také s vyhledávači (originální texty se i u odkazů cení).

Kde publikovat PR články?

Reklamniclanky.cz

Služba je zdarma, nové PR články čekající na zveřejnění jsou schvalovány jednou za týden. Mohou mít až 5000 znaků a můžete díky nim získat čtyři odkazy (minimálně jeden z nich musí být na hlavní stranu webu, kterého se článek týká). Dejte si zde pozor na příliš krátké články – ne všechny články jsou schváleny a právě ty příliš krátké často nedosahují požadované kvality.

http://www.reklamniclanky.cz/

PRčlánek.cz

Graficky nepříliš povedený web, to však samozřejmě vyhledávačům nevadí. Publikování je zdarma, články jsou schváleny a publikovány do dvou týdnů a provozovatel garantuje jejich umístění natrvalo. Pravidla zde jsou poněkud rozsáhlejší než u předchozího serveru: nejsou publikovány články týkající se erotických webů, webů s nízkou kvalitou (např. MFA weby) a stránek nacházejících se na freehostinzích a doménách 3. řádu.

Provozovatel doporučuje, abyste v případě, že chcete články publikovat i na jiném webu, napsali pro každý jiný článek, nejde však o podmínku. Především váš text zde ale nesmí být moc krátký (dva nepříliš dlouhé odstavce nestačí).

PressPortal.cz

Server PressPortal.cz je určen nejen pro osoby a firmy, kterým jde o nějaký ten odkaz. Využívají ho totiž také novináři (i když asi ne v moc hojném množství), takže pokud je váš projekt zajímavý, máte slušnou možnost se dostat do známějších médií. Služby Press Portálu jsou zdarma, ale musíte se zde nejdřív zaregistrovat – pak můžete přidávat tiskové zprávy a informace o akcích, seminářích a konferencích, které pořádáte. Tiskové zprávy jsou zařazovány do oborových a regionálních kategorií a několika cestami se také dostávají k novinářům.

http://pressportal.cz/

PressWeb.cz

PressWeb.cz je jeden z největších hráčů v oblasti tiskových zpráv a PR článků na českém internetu. Každý den se na něm objevují desítky nový záznamů, měsíčně si jej čte 50 000 uživatelů a prý celkově dokáže oslovit až 1 milion čtenářů. Poskytuje kvalitní služby, díky nimž můžete dostat svou zprávu k veřejnosti i podnikatelům z různých oblastí, takže zde už víc než o zpětné odkazy jde o skutečnou propagaci. To je bohužel také zpoplatněno.

Zveřejňování článků zde můžete mít předplaceno, je však možné zaplatit i jednorázově. Ceny se pohybují od 1 000 Kč do 2 000 Kč za článek, záleží na typu služby. I pro fyzické osoby a firmy či organizace s nevelkými finančními prostředky určenými na propagaci je tu však možnost, jak na sebe upozornit – v rámci služby Tisková zpráva BASIC zde můžete zveřejnit jeden článek měsíčně zcela zdarma (samozřejmě ale nemá takové výhody jako ty placené).

http://www.pressweb.cz/

VolnéČlánky.cz

Zajímavě zpracovaný projekt VolnéČlánky.cz se zaměřuje nejen na zveřejňování PR článků, ale obecně všech volně šiřitelných článků. Zveřejněním své PR zprávy zde souhlasíte se smluvními podmínkami serveru, které zahrnují také to, že ji může libovolná osoba republikovat na libovolné webové stránce.

Přidávání článků probíhá přes redakční systém WordPress (sami se do něj musíte registrovat a pracovat v něm). Přesná pravidla, jak by měl článek vypadat, zde nejsou, ale měl by být všeobecně kvalitní a nesmí obsahovat odkazy na warez či jiný nelegální obsah, na link farmy apod. Služby jsou zdarma, a pokud se ukážete jako kvalitní autor (budete mít více než 30 schválených článků), můžete si požádat navíc o prémiový účet, díky kterému budete moci své články publikovat okamžitě, bez nutnosti jejich schválení administrátorem.

http://volneclanky.cz/

Kvalitní.cz

Server Kvalitní.cz se tváří velmi vážně a tak trošku se snaží vypadat jako elitní zdroj informací (především díky svým přísným pravidlům), ne úplně se mu to však daří – o tom svědčí nejen některé drobnosti na webu, ale také inzerování možnosti placeného přidání PR článku, přičemž po najetí do příslušné sekce zjistíte, že tato služba ještě stále není v provozu.

Prozatím jsou tedy uživatelé nuceni se spokojit s tím, že na sebe musí upozornit pomocí speciálního formuláře, a pokud se provozovatelům serveru firma či přímo ona osoba zalíbí (z hlediska péče o zákazníky, jednání, způsobů propagace, ceny služeb apod.), tak jim možná dovolí zveřejnit PR článek (nebo ho dokonce sami napíší).

http://www.kvalitni.cz/

HoubaCZ.net

Web HoubaCZ.net nabízí především registraci do katalogů, ale v případě zájmu zde můžete publikovat i svůj PR článek. Nefigurují zde žádná pravidla pro vzhled článků, je tedy zřejmě nutné dodržet jen všeobecné zásady (navíc mohou texty být zřejmě kratší).

http://www.houbacz.net/

ČlánkyZdarma.cz a prTexty.cz

ČlánkyZdarma.cz a prTexty.cz jsou dva velmi podobné projekty, které nejsou příliš rozjeté a teprve zřejmě čekají na svůj velký rozjezd. Poskytují služby zdarma. Na prvním jmenovaném se momentálně nachází 25 článků, na druhém pouhých 9 a oba nemají vysoké ranky, ale jak se říká: darovanému koni na zuby nehleď, každý link se hodí.

http://www.clankyzdarma.cz/ | http://prtexty.cz/

StaloSeMi.cz

Server StaloSeMi.cz přišel se vskutku originálním nápadem, jak zde lidé mohou propagovat své služby: pomocí příběhů. Vždyť lidé rádi čtou o tom, jak někdo dostal skvělý nápad, jak založil firmu a vydělal milion dolarů nebo jak se těžce pokoušel vypracovat a povedlo se mu to až napočtvrté – dobrý příběh dokáže zaujmout a vypovědět o službě či výrobku mnohem víc, než prostý PR článek, a právě na tom staví StaloSeMi.cz.

Pokud zde chcete mít umístěnu svou story, budete muset udělat víc, než že jen zkopírujete jeden napsaný PR článek – budete muset sepsat svůj příběh. Pokud si myslíte, že je na takovou námahu tento portál příliš malý, zamyslete se, kolika dalšími způsoby pak budete moci svůj již sepsaný zážitek při propagaci zužitkovat. Osobní přístup vám může v mnohém pomoci. Stačí se jen zaregistrovat a sednout si jednou večer ke klávesnici.

inLink.cz

Web inLink.cz má dvě funkce: slouží jako katalog i jako místo pro zveřejňování PR zpráv. Článků zde prozatím není moc, s ranky však není web na nule, tudíž se chvilka obětovaná na postnutí propagačního textu sem vyplatí.

440.cz

Další web kombinující katalog stránek a publikaci PR článků. Konkrétní pravidla zde nejsou, pro přidání vašeho textu se však musíte registrovat. Schvalování článků zde probíhá denně.

PiaRclanky.cz

[Pí aR] články je graficky docela zajímavě zpracovaný projekt. Kromě propagačních textů a možnosti je přidávat se zde nachází také pár článků týkajících se Public Relations obecně (PR v teorii, Cíle PR a podobně). Schvalování je průběžné, nicméně přidávací formulář není příliš přátelský (pole pro text jsou skutečně dosti malá).

http://piarclanky.cz/

Promo-Články.cz

Promo-Články.cz – web, který dává velmi jasně najevo, co od vás chce a co vám dá, a nic jiného neslibuje ani nežádá. Články jsou schvalovány většinou každý den. Důležitým pravidlem pro naše východní sousedy je, že musí být v češtině, slovenština zde neprojde.

Dále se ve všeobecných podmínkách objevují požadavky na smysluplnost a přínosnost pro uživatele a také zákaz vkládání textů, které obsahují vulgární výrazy, pornografii či nějak jinak nespadají do zákonů ČR a určitých morálních pravidel. Odkazy zde získáte minimálně tři.

CoTěZajímá.cz

Stránky CoTěZajímá.cz na první pohled vypadají jako zvláštní projekt, na ten druhý je už však jasné, že jde o běžný web s PR články řazenými do několika kategorií. Je jasně zakázáno sem vkládat přímé odkazy na své affiliate partnery s vašimi ID kódy. Zajímavé články zde mohou dostat až tři odkazy.

http://cotezajima.cz/

Start.xArea.cz a PRčlánky.úplněovšem.cz

Web Start.xArea.cz má trošku zvláštní vzhled – vypadá více jako blog než jako server s PR články a je otázka, zda je to záměrem. Jeho výhodou je, že je kromě Public Relations textů tak trošku věnován také copywritingu. Přidávání je zdarma. U odesílacího formuláře je pak upozornění na další web: prclanky.uplneovsem.cz, který je graficky povedenější, ale zase velmi nepřehledný (kompenzují to vyšší ranky).

TipBlog.cz

TipBlog.cz vypadá jako blog ještě více než předchozí zmiňované stránky, zde jde však určitě o záměr. Jeho motto zní „TipBlog – tipy, které se hodí“ a snaží se ho také celkem dodržovat – objevují se zde zajímavé PR články a to většinou tři až čtyři denně. Odkazy, které zde získáte, budou dosti přínosné a je to navíc jeden z mála webů, kde máte možnost aspoň trochu si text zformátovat podle svých představ.

Praktické-Rady.cz

Praktické-Rady.cz se na své úvodní stránce honosí konstatováním, že u nich v rámci subdomén ani ve zveřejněných článcích nenajdete weby, které by byly nekvalitní a s nulovou informační hodnotou, i přesto jde o však více či méně standardní server s PR texty. Tedy skoro standardní – pro zveřejnění článku musíte na svých stránkách uveřejnit na Praktické-Rady.cz odkaz. Je zakázána erotika, porno, warez a podobné. Dle vzoru článku, který se zde nachází, nemusí být ty vaše, které sem budete vkládat, příliš dlouhé.

MojeČlánky.cz

Z hlediska rozvoje vypadá do budoucna slibně server MojeČlánky.cz. Přehledný systém pro uveřejňování tiskových zpráv a PR článků o délce minimálně 400 znaků s maximálně dvěma obrázky a deseti odkazy. Funguje na WordPressu a články se přidávají přímo přes něj, budete se zde tedy muset také zaregistrovat. Prozatím se zde nachází 18 tematických rubrik.

Katedrála.cz

Katedrálu můžete znát především jako anonymizér či katalog webů, je zde ale také možnost publikovat články (předtím se musíte registrovat). To, že nejde o žádný rychlokvašný projekt, a má poněkud širší záběr služeb a funkcí, dělá z Katedrály výhodné místo pro vaše články.

http://www.katedrala.cz/

Další weby s PR články

Ve stručném výpisu vám zde představíme některé další projekty, na kterých můžete publikovat své články. Několik z nich můžete shledat i zajímavějšími, než předchozí zmiňované, ovšem do hlavního výběru se nedostaly, protože už k vytvoření obrazu, jak tato oblast vypadá na českém internetu, nebyly potřeba.

eZápisník.cz – také zde není přímá možnost publikace – nejdřív nutno se registrovat a zřejmě se domluvit s provozovatelem.

MojeVizitka.info – místo pro publikování přímo reklam, texty je nutné zasílat na e-mail.

OkoWebu.cz – web speciálně určený pro upozorňování na zajímavé weby, kde zdarma zveřejní váš text i s odkazy (nutná registrace).

PromoTravel.cz – jdou zde zveřejňovány pouze články o cestování s maximální délkou 3 600 znaků.