Bilancování a odhady budoucího vývoje, jsou na přelomu roku oblíbeným tématem mnoha periodik. I my si tedy dovolíme přidat náš odhad k řadě analýz, dohadů a předpovědí z kávových sedlin.

Jaký byl rok 2010?

Když se zpětně ohlédneme za vývojem podnikání na internetu v roce 2010, lze vidět několik zajímavých faktů. Za prvé –  originálních českých projektů na internetu je jako šafránu a spíše jen přejímáme modely ze zahraničí. I to však může pomoci vnést česrtvý vítr na český internet. Takovým příkladem je třeba Slevomat, byť “pouze” okopíroval americký Groupon, podařilo se tomuto projektu rozpoutat slevovou mánii a udržet se v jejím čele. Desítky dalších slevových serverů, které se během velmi krátké chvíle objevily, až na výjimky nepřišly s ničím originálním.

Ono kopírování úspěšných nápadů je poměrně oblíbené a byť kopie nepřinese nic originálního, v konečném důsledku může být větší množství webů zaměřených na totéž ku prospěchu věci. U slevových serverů jsou výhody konkurenčního boje mezi jednotlivými provozovateli vždy výhodné pro zákazníka. Druhým zajímavým objektem kopírovaní se v roce 2010 stal Webtrh.cz. Byť ani tento server nevychází z čistě původní myšlenky, na českém internetu byl dlouhou jedinou otevřenou platformou zaměřující se na podnikání na internetu. Po oznámení změn se objevilo několik více či méně odlišných klonů, které shodně deklarovaly záměr rozvoje oblastí internetového podnikání, které byly na původním Webtrhu odsunuty na okraj zájmu nebo zcela odstraněny. Po několika měsících se uklidnil počáteční konkurenční boj a vzájemné osočování a některé původní klony se začaly profilovat, tak že v budoucnu mohou tvořit jakési paralelní vývojové větve k Webtrhu.

V neposlední řadě je nutno zmínit i oblast e-commerce, která dlouhodobě roste a stále nabývá na významu. Zároveň minulá léta potvrdila, že tato oblast je poměrně odolná vůči krizi.

Co nás čeká?

Slevy a webtrhy

Zcela jistě se zredukuje počet slevových serverů. Současný počet je zřejmě dlouhodobě neudržitelný. Navíc lze očekávat, že klienti těchto serverů (restaurace, fitness, apod.) začnou o propagaci pomocí slev uvažovat mnohem více s ohledem na reálnou návratnost investic. Co se týče “nových webtrhů”, jistě si své místo na slunci najdou, nicméně původní Webtrh zůstane jedničkou na tomto poli.

Marketing

Sociální média zůstanou i tomto roce na jedné straně nadhodnocenou na straně druhé stále dostatečně nevyužitou platformou pro provádění marketingových akcí. Na Facebooku budou stále vznikat nové podvodné stránky s desetitisíci fanoušků, protože lidé budou stále dávat “Líbí se mi” a neomezený přístup k účtu, jen aby viděli to “nejskvělejší video na světě”. Ostatní sociální média zůstanou v pozadí. Například z počátku nadějný projekt Diaspora, pokud se vůbec rozjede, nebude schopen konkurovat ani malým sociálním médiím. Geolokační služby zůstanou zatím také mimo oblast zájmu, protože zatím nebudou mít dostatek uživatelů ani model pro monetizaci v českém prostředí.

E-commerce

Stále bude zůstávat prostor pro založení nového e-shopu. Z grafu níže vyplývá, že ve srovnání se zbytkem Evropské unie u nás existuje více něž pěkná mezera, kterou lze zaplnit.

Dnešní čísla budou zřejmě o něco vyšší, přesto zbývá volného prostoru stále dost.

Závěrem

Doufejme, že rok 2011 bude internetovému podnikání pozitivně nakloněn a že se objeví alespoň pár opravdu zajímavých a originálních projektů z české dílny.