Content marketing je obor, který klade největší důraz na obsah a to ne pouze na texty jako takové, ale i na příběh, který za určitým projektem nebo společností stojí. Jeho zastánci tvrdí, že právě kvalitní práce s obsahem vám dokáže získat nové zákazníky a vybudovat si okolo sebe určitou komunitu těch „nejvěrnějších“. Pokrýt celý obor v jednom článku je prakticky nemožné, protože content marketingu se věnuje hned několik odborných knih, ale pár základních tipů, které by vás mohly inspirovat, v tomto článku.

Proč se zaměřovat na obsah?

Ještě jednou zdůrazňuji, že na obsah v tomto smyslu musíte nahlížet co možná nejvíce zeširoka. Když prezentujete svou firmu nebo projekt na internetu a s tím souvisejících sociálních sítích, přistupujte k tomu, jako kdyby se jednalo o prezentaci před klíčovým investorem. Na schůzku s ním také nepůjdete bez základní myšlenky a propracované strategie a stejně se musíte chovat i v internetovém prostředí – vaše prezentace musí mít myšlenku, být zajímavá a rozhodně nesmí působit nijak „odfláknutě“.

Abych odpověděl na otázku v podnadpise, obsah neopomínejte z jednoho prostého důvodu – právě zajímavý text vede návštěvníky k tomu, aby dále sdíleli, nebo se stali rovnou odběrateli. S tím také úzce souvisí průzkum, pro koho vlastně píšete. Věnujte se tématům, která vaše návštěvníky opravdu zajímají.

Základní pravidla

Co se týče nejprve prezentace, existují v zásadě tři nejdůležitější pravidla respektive otázky, které byste měli zodpovědět:

    –          Kdo jste vy? Jaký příběh stojí za vaší společností/projektem?

    –          Kdo jsou vaši zákazníci? Proč by se o vás měli zajímat?

    –          O jaké informace a témata se zajímají?

Právě poslední pravidlo už tolik nesouvisí s prezentací, ale s budováním obsahu. Publikováním zajímavých informací posilujete loajalitu zákazníků, získáváte odběratele, kteří si k vám budou chodit nový obsah pravidelně číst a díky rozsáhlé možnosti sdílení se dostáváte i do povědomí ostatních.

Nyní pár slov k dvěma hlavním oblastem – prezentace a s tím spojená tvorba příběhu stojícím za projektem/firmou a samotné publikování zajímavého obsahu.

Pište o sobě vždy jen vy

Jednoduchý příklad, co se tímto pravidlem myslí. Pokud jste například společnost, která uvádí na trh nový produkt/službu, vždy jí musíte okomentovat vy. Je velkým riskem uvést něco tajně do oběhu a nechat až zákazníky, aby se k tomu vyjádřili a vytvořili vlastně příběh, který za tím stojí, za vás. Pokud máte hodně zákazníků, kteří na vaše stránky chodí pravidelně a sledují, co se u vás děje, může se to lehce stát.

Vždy je dobré zmínit, co vás vedlo k vytvoření tohoto nového produktu/služby, kolik úsilí jste do něj investovali apod., abyste si co možná nejvíce získali zákazníky na svou stranu. Analogicky, pokud nebude následovat v prodejích takový úspěch, jaký jste očekávali, nebo se zvedne vlna negativních ohlasů, určitě se k tomu vyjádřete – budete muset opět stavit především na snaze, počátečním nápadu, který vás k tomu vedl, a vynaloženém úsilí.

Tvorba uživatelské základny

Druhou částí je tvorba zajímavého obsahu, který naláká na stránky zájemce o váš obor. Můžete je vzdělávat, bavit, ale hlavně je musíte zaujmout, aby v ideálním případě sdíleli obsah dál. Takto se můžete dostat do mnohem širšího povědomí, získat uživatele, kteří se o vás zmíní na svých blogách apod.

Smyslem publikování obsahu je pochopitelně přetvoření čtenáře v zákazníka, takže pokud například určitá skupina nekupuje váš produkt tolik, i když je pro ni vhodný, můžete se jí nejprve snažit získat jako čtenáře a pak jim ho podsunout. Jednoduchý příklad, váš produkt je vhodný pro muže i ženy, ale poměr nakupujících je 80/20. Vytvořte obsahový web s tématy spíše pro ženy a můžete to změnit.

Tolik k základům content marketingu. Snažil jsem se především vypíchnout to důležité, tak snad vám to pomůže trochu vylepšit vaší prezentaci na internetu a získat díky kvalitnímu obsahu nové zákazníky.