Při provozu e-shopu lze využít mnoho různých marketingových pobídek, díky kterým se může stát z návštěvníka zákazník. Vedle různých druhů slev, různých cen zboží, vhodně zvolených textů a obrázků, lze návštěvníkům nabídnout i dopravu zdarma. Vyplatí se tento marketingový nástroj?

Zajímavý průzkum přinesl server Practical Ecommerce. Během prosince sbíral data od provozovatelů internetových obchodů, kteří se měli vyjádřit k možnosti poskytování dopravy zdarma. Jaké byly výsledky tohoto průzkumu?

Různé formy

Velká většina respondentů uvedla, že dopravu zdarma nabízí, lišily se však podmínky. Přibližně 18 % prodejců uvedlo, že dopravu zdarma nabízí prakticky bezvýhradně. Naopak přes 22 % prodejců uvedlo, že dopravu zdarma nenabízí vůbec. Nejpočetnější skupinou, takřka 42 %,  byli prodejci, kteří zákazníkům nabízejí dopravu zdarma až od určité ceny objednávky. Lze se setkat i s dalšími formami poskytování dopravy zdarma. Obchodníci například nabízejí tuto možnost jen u určitého zboží, pouze při speciálních časově omezených akcích, nebo pokud celková hmotnost objednávky nepřekročí určitý limit. Srovnání četnosti různých přístupů ilustruje graf níže.

Zvýšení zisků

Dalším bodem průzkumu bylo zjišťování, zda nabídka dopravy zdarma zvýšila obchodníkům zisky.

Jak je vidět na grafu výše, sice nejčetnější odpovědí bylo se 46 % “Ano”, nicméně negativní odpověď spolu s ostatními odpověďmi tvoří nadpoloviční většinu. Výhodnost dopravy zdarma podle tohoto grafu již tak zřejmá není. Nicméně některé komentáře prodejců jsou poměrně zajímavé, viz tento: “Nejsem si jistý. Myslím, že mi to nezvýšilo prodeje, ale určitě to zabránilo jejich poklesu.”

Závěr

V článku je k nalezení několik dalších grafů a srovnání. Bohužel závěr je poněkud indiferentní. Zda je doprava zdarma výhodná pro obchodníky nebo nikoliv říká “the jury is out”, tedy že nelze vyřknout konečný soud.