Otřepané motto – „Může vás to štvát, můžete proti tomu bojovat, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat,“ se v současnosti těžko hodí pro něco líp než pro Facebook. Extrémně negativní názory plynoucí ať už z problematiky ochrany osobních dat, nebo z více subjektivních názorů, rozhodně převažuje jeho ohromný marketingový potenciál. Z pohledu čistě praktického je tak dnes Facebook jednou z nejlepších variant jak propagovat v zásadě jakoukoliv svou aktivitu, když podle statistik každý den „čeká“ na to stát se fanouškem více než 10 milionů uživatelů. Jak začít, jak použít nějaké modernější a dynamičtější technologie, a i nějaká inspirace z již zaběhnutých a propracovaných webů, to vše se vám pokusím přiblížit v této sérii několika článků.

Business vs. Fan Page

I když přísně teoreticky by bylo dobré rozlišovat, zda se jedná o Business Page, tj. stránka týkající se ať už vaší firmy, nebo pouhé snahy zpropagovat například e-shop, Fan Page by na druhou stranu měla podporovat nějakou aktivitu, známou osobnost apod. a nám jde samozřejmě o propagaci byznysu, i když se Fan Page běžně používá. Tolik na úvod k upřesnění pojmu – i když používám zaběhnuté Facebook Fan Page, jedná se pochopitelně o byznys, konkrétně využití pro internetový marketing.

Tipy triky

Vezmeme to trochu z druhé strany, protože rozhodně je lepší už před tím než se vydáte do html tagů a samotné tvorby vědět o nějakých základních tipech, které můžete využít než pak překopávat zpětně.

1.) Značka je základ

Ať už máte firmu působící na internetu, e-shop apod., vždy pravděpodobně máte určitý logotyp, který je součástí vaší identity. Facebook bohužel jako například MySpace neumožňuje obrázek na pozadí, ale povolí vám obrázek ve velikosti 180×540 a je už jen na vaší fantazii, jak ho využijete. Klasika je vzít logo firmy a umístit ho doslova „před oči“ všem návštěvníkům a případně potencionálním zákazníkům, což platí analogicky i o veškeré reklamě.

2.) Bez FBML to nepůjde

Tímhle se musí doslova začít. Zajděte na tuto stránku a přidejte si to ke svým stránkám. V kostce vám FBML (Facebook Markup Language) umožní vytvářet na vaší stránce záložky v horní části a to v zásadě dle libosti. což vám poskytne řadu dalších možností, co se stránkou dělat. Jeho základní nastavení není nic komplikovaného.
Možná pár problémů vám přidělá samotná editace, protože FBML vám logicky vytvoří na počátku jen prázdnou záložku. Stačí jít ale přes Edit a následně budete mít před sebou Title a samotné FBML field, kam už můžete dávat obsah. Určitě dobré je zmínit, že FBML vám jako aplikace umožní používat pouze základní HTML tagy, ale určitě není od věci si s tím pohrát a zjistit, co všechno umí a kam až vás pustí.

Pochopitelně vás FBML pustí i do nastavení některé ze záložek jako domovské stránky – jednoduše přes Wall Settings a opět Edit. Také myslete na to, že takhle nastavená domovská stránka je domovskou pouze pro uživatele, které ještě nemáte jako fanoušky. Tolik k FBML, se kterým, ještě jednou zdůrazňuji, se vyplatí trochu více spolupracovat.

Doplnění – Na základě podnětu, za který děkuji, dodávám, že FBML přechází dnešním dnem na novou platformu iFrames, nicméně staré záložky budete moct stále ve FBML mít, ale nepůjdou tímto způsobem zakládat nové. Vycházel jsem z neurčitých dat, která mluvila o tom, že se tak stane v budoucnu.  Více v této aktualitě.

3.) Facebook a SEO

I když to možná úplnému začátečníkovi nedojde, i Fan Page na Facebooku je stránka, kterou zohlední Google, a kterou pravděpodobně navštíví crawler. Proto pokud vám jde o propagaci některého primárního projektu, rozhodně není od věci rozhlednit klíčová slova, celkovou úpravu a pochopitelně další faktory, které pod SEO problematiku spadají. Samozřejmě je jen na vás, jak moc půjdete do detailů, nicméně především u Title byste se nad tím měli zamyslet – za prvé na to Google klade důraz a za druhé vytvořená stránka už nejde zpětně měnit.
Když tohle shrneme, tyto v zásadě tři základní faktory rozhodně berte na vědomí a snažte se s nimi pracovat a rozvíjet je. Facebook je doslova mocným nástrojem propagace, a když do toho navíc zapojíte SEO, uvidíte sami, že vaše značka a logicky i zisky se budou posilovat.

V dalším článku se podíváme už na konkrétní grafické možnosti ať už free, nebo případně nakoupené, protože i Facebook templates jsou dnes produktem, se kterým se obchoduje.

Závěrem ještě jedno video, které jsem zahlédl na YouTube věnující se problematice základních kroků při tvorbě Facebook Fan Page.