Online fóra jsou, díky vcelku snadnému zacílení, jedním z nejlepších formátů pro „chytání“ nových zákazníků a pro komunikaci a upevňování vztahů s těmi již „odchycenými“. Diskuze mezi společností a zákazníky je velmi užitečným nástrojem, který pomůže ke kladné propagaci firmy, k nalézání nových podnětů a nápadů a k řešení možných neshod v komunikaci. I samotný zákazník, který je v dnešní době již přehlcen klasickou reklamou, bude o něco více věřit produktu/službě, kterou mu doporučí jiný uživatel na online fóru. Vždy spíše pomůže doporučení od přátel, rodiny, kolegů apod., než kdyby měl kupující své rozhodnutí uskutečnit pouze na základě propagace samotné firmy.

Dle zprávy z Awareness, a Burlington, Mass., poskytovatele softwaru pro social-marketing management, se již 70% marketérů snaží svůj základní mix rozšířit o sociální média a 33% z nich nahlíží na online fóra jako prostředí, které je ideální k vyhledávání potencionálních zákazníků.

Online fóra mají svůj vlastní vnitřní život, kde diskutují jak odborníci, tak laici. Vždy se najde nějaký opinion leader. Ten může velmi silně ovlivnit mínění všech ostatních návštěvníků, kteří si do fóra přišli pro rady a tipy. V rámci komunikace na těchto fórech musíme tedy jednat uváženě, s rozvahou a klidem. Snažit se odpovídat co nejjasněji a v případě konfliktu, či vyvracení nepravd si udržet chladnou hlavu a neposílat účastníky diskuze kamsi.

Následuje osm tipů pro marketéry, dle Sanjay Sabnani (generální ředitel společnosti CrowdGather, vůdčí na poli komunitních fórech), kterými bychom se na online fórech měli řídit.

  1. Zaregistrujte se. Nahlédněte do „Vítejte“ nebo „Úvod“ sub-fóra, abyste věděli, jak sami sebe představit. Hlavním heslem je upřímnost. Zjistěte si, jaká reklama a sponzorství na webu funguje.
  2. Nevkládejte své marketingové zprávy ihned. Mohlo by dojít k jejich zákazu a Váš produkt/služba může vejít do klevet na vysoko řazených webech.
  3. Kontaktujte administrátora. Zašlete soukromou zprávu majiteli webu, nebo hlavnímu administrátorovi. Představte Váš produkt a zeptejte se na možnost být platícím sponzorem.
  4. Nepředstírejte, nelžete. Neprezentujte se jako běžný uživatel, pokud je Vaším hlavním záměrem komerce. To nevydrží dlouho a následky jsou zcela zbytečné.
  5. Zvažte reklamu. Nejspíš budete chtít propagovat svůj produkt na základě kombinace banneru a sponzorovaných postů. Některá fóra prodávají svým sponzorům lukrativní místa na vrcholu fóra, kde mají samozřejmě nejvyšší viditelnost.
  6. Netlačte moc na pilu. Pokud budete neustále zmiňovat svůj produkt nebo službu v diskuzi, které je zcela o jiném tématu, můžete být vyloučeni. Ujistěte se, že Vaše zprávy odpovídají tématu a zapadají do konceptu diskuze. Fóra jsou o zábavě a vzdělávání, tak i Vaše zprávy tvořte podobným způsobem.
  7. Přispívejte. Staňte se hodnotným přispěvovatelem na webu. Využijte svůj účet k diskuzi s ostatními uživateli, odpovídejte na otázky a nezapomeňte se ani sami ptát. Diskuzemi se můžete stát známou osobou na fóru, čímž se otevře nejedna marketingová příležitost.
  8. Neotáčejte se zády ke kritice. Na stížnosti a kritiku se snažte odpovídat co nejrychleji. Neberte kritiku osobně a hlavně tak nikdy nereagujte. Nalezněte racionální argumenty a v případě potřeby připusťte chybu, omluvte se a připojte vysvětlení.

Nezapomeňte, že výhodou online fór a komunikace na webech je dlouhá životnost. Nejsou to noviny, které čtenář po dni vyhodí. Diskuze na internetu jsou archivovány a můžou být mnohými uživateli vyhledávány i po pár měsících. Tak toho využijte!