Se zajímavým výzkumem přišla společnost Invoke Solution a server eMarketer. Výzkum se zaměřil na to, jakou váhu přikládají zákazníci doporučením z různých zdrojů. Podívejme se tedy, komu zákazníci věří.

Důvěryhodní známí

Výzkum pracuje s pěti stupni důvěry od “zcela důvěřuji” až po “zcela nedůvěřuji“. Díky tomu lze vidět zajímavé odchylky od očekávaných hodnot. Jako nejdůvěryhodnější jsou tedy označeni známí zákazníků. Ve výzkumu jsou v zahrnuty tři hlavní online informační kanály – blog, Facebook a Twitter. Zákazníci nejvíce věří svým známým na blozích a na Facebooku, kde se hodnoty “zcela důvěřuji” pohybují okolo 25% a “částečně důvěřuji” okolo 40%. Výjimku představuje Twitter, kterému “zcela důvěřuje” pouhých 12% zákazníků. Tyto údaje se však týkají pouze známých a přátel zákazníků,výzkum se však zabývá dalšími zdroji informací.

Společnosti, komunita a nezávislí blogeři

Pomyslná druhá část výzkumu se zabývá působením různých firem, blogerů a komunitních sítí v online prostředí. Zde se můžeme setkat mnohem ostražitějším postojem zákazníků. U všech kategorií, jako je příspěvek na blogu společnosti nebo na facebookovém profilu, článek nezávislého blogera, atd., se vždy nejvyšší procento dotázaných vyjádřilo k důvěryhodnosti informace neutrální odpovědí. To může být interpretováno tak, že tyto zdroje slouží především ke sběru informací nikoliv však k rozhodování. Jako informační kanál s nejnižší důvěryhodností se ukázal Twitter.

Důvěřuj, ale prověřuj

Server BizReport však přišel se zajímavým doplněním tohoto výzkumu. Přestože nejvyšší důvěryhodnost přisuzují lidé informacím od svých známých, přes 80% z nich si tyto informace ještě ověřuje na internetu. Co z toho tedy plyne? Pokud provozujete e-shop, nebojte se mít aktivované moduly pro diskuse a recenze zákazníků. Někdy nemusí stačit doporučení známého. Lidé si chtějí být jisti.