Jak oslovit potencionální zákazníky je  u provozu e-shopu jednou ze základních otázek, kterou si obchodníci musí položit. Možností je hned několik od optimalizace pro vyhledávače, přes různé PPC reklamní systémy až po rozesílání newsletterů. Jednou z dalších možností je nabídnout zákazníkům sledování ceny zboží.

Podíváme-li se na problematiku oslovení potenciálních zákazníků, zjistíme, že na jedné straně je obchodník omezen poměrně striktními legislativními normami, za jejichž překročení mu hrozí poměrně vysoká pokuta – konkrétně se jedná o spam a nevyžádaná obchodní sdělení. Z druhé strany je obvykle tlačen omezenými finančními prostředky, které může do získání nových klientů vložit. Funkcionalita, která umožní návštěvníkům e-shopu sledovat cenu konkrétního zboží, může pomoci získat nové zákazníky.

Pro zasílání newsletterů potřebuje obchodník výslovné svolení jejich příjemce. Jaké procento návštěvníků, kteří nic nenakoupili, si záměrně vyhledá stránku s přihlášením se k odběru newsletterů? Pokud nějací takoví návštěvníci budou, tak jich velmi pravděpodobně nebude mnoho. Sledování ceny zboží je však odlišné.

Jak to funguje?

Aby si mohl zákazník nechat určité zboží sledovat, musí konkrétní e-shop tuto funkcionalitu nabízet. Poté se již u detailu zboží objeví možnost nechat jej sledovat. Zákazník pouze vyplní e-mail a cenu zboží, při které jej bude systém kontaktovat. Jakmile cena zboží klesne na zadanou hodnotu, zákazník jednorázově obdrží e-mail o změně ceny zboží.

Tento postup není v rozporu se zákonem O dalších službách informační společnosti, protože návštěvník vědomě dává souhlas k odeslání jednorázovému upozornění o změně ceny zboží. Návštěvník nemusí nic odhlašovat, protože oznámení je, jak již bylo zmíněno, jednorázové. Díky tomu nehrozí, že bude tento návštěvník bombardován nevyžádanými sděleními.

Modelová situace

Představme si návštěvníka, který shání určitý produkt – například digitální fotoaparát. Má vyhlédnuté dva modely. Jeden je levnější a může si ho dovolit koupit ihned, druhý je v současné době o něco dražší, ale funkcionalitou mnohem dále. Tento návštěvník si tedy nechá sledovat cenu toho dražšího, jestli nezlevní. To se ale během jednoho měsíce nestane a tak se rozhodne zakoupit levnější fotoaparát. Pod třech měsících však cena dražšího modelu výrazně klesne. Návštěvníkovi přijde oznámení, že sledovaný produkt se dostal pod určitou cenu. Díky tomu se návštěvník vrátí na e-shop, kam nemusel od koupě fotoaparátu zavítat. Takový návštěvník je již poměrně cílený – v minulosti měl zájem o digitální fotoaparát, díky tomu se zvyšuje pravděpodobnost, že nakoupí příslušenství nebo nový model.

Samozřejmě se jedná o modelovou situaci, takže reálné fungování není tak přímočaré. Ani nelze říct, že se jedná o zaručený postup, jak získat z každého návštěvníka zákazníka. Nicméně, jako doplněk dalších marketingových aktivit může tato funkcionalita pomoci.