Půlka listopadu je již za námi a většina lidí pomalu začíná přemýšlet o vánočních nákupech. Pro e-shopy nadchází nejštědřejší čas roku ale zároveň i období nejtvrdšího konkurenčního boje. Jakými prostředky lze přitáhnout další zákazníky?

Potencionální zákazníky můžeme rozdělit do dvou pomyslných skupin. První skupina zatím nemá ponětí, jaké dárky bude kupovat. Druhá skupina ví, co chce, a už jen hledá nejvýhodnější nabídku. Pro každou z těchto skupin je vhodné použít jiné nástroje.

Zaujmout nerozhodnuté

Představme si modelového zákazníka – Františka. Má ženu a dvě děti, jednoho sourozence a rodiče. Všem musí koupit dárek, ale zatím ho nic konkrétního nenapadlo. Nejjednodušší práci bude mít s dětmi, ty si jistě řeknou, co chtějí. Manželka už bude tvrdší oříšek. Má ji koupit například nový kávovar nebo šperk. Zde je vidět, že takovýto člověk bude hledat dárek napříč různými druhy zboží a pravděpodobnost, že by jeden e-shop pokryl všechny možné alternativy, je mizivá. Předpokládejme, že františek normálně nakupuje v e-shopech a v několika odebírá newsletter.

K takovému člověku je vhodné doručit informaci přímo. Zásadní otázka v zní Co? Takový člověk ví, že něco bude muset koupit a ví proč. Neví však co. Tato situace se liší, tím, že zatímco otázka Proč je obvykle na prvním místě, v tomto případě se staví až na druhé místo. Jako jedno z možných řešení je zvýšit frekvenci odesílání newsletteru, tak aby se k potencionálnímu zákazníkovi dostalo co nejvíce nabídek různého zboží. Je nutné si však dát pozor, zda se e-shop nezavázal k maximálnímu počtu odeslaných newsletterů za určitou dobu. Samozřejmě i frekvence odesílání by měla být zvolena tak, aby potencionální zákazníkyneobtěžovala.

Nerozhodnutí zákazníci často mohou rezignovat na hledání vhodného dárku a buď své blízké obdarují přímo penězi, nebo zvolí dárkový kupon. Pro e-shop je samozřejmě lepší, když zvolí dárkový kupon. Dárkový kupon by měl:

  • Poskytnout slevu, odlišit se od darování peněz – například dárkový kupon v hodnotě 600 Kč za 490 Kč. Pozor však na možnost zneužití.
  • Odlišit se vzhledem. Dárek by měl nějak vypadat. Vhodná vizuální podoba dárkového kuponu je proto důležitá.
  • Nehrát si na něco, co není. Rozhodně je dobré vyvarovat se různých omezení (výběr sortimentu, krátká platnost, apod.), zákazník se potom jen rozčílí.

Tvrdý boj lze očekávat i na poli PPC kampaní.

Proč nakoupit u nás?

Stejně početná je však i skupina lidí, kteří jsou již rozhodnutí. Zde dostává do popředí otázka Proč? Je nutné člověka přesvědčit, proč nakoupit zrovna v onom konkrétním e-shopu. K tomu slouží široká škála různých nástrojů. Platí však, že obchodník by měl mít dobře spočítáno zda se mu poměr náklady na podporu prodeje / zisky ze zvýšení prodeje vyplatil.

Doprava zdarma

Jedna z možností je nabídnout dopravu zdarma. Jedná se o mezi lidmi poměrně oblíbenou pobídku. Lze ji zkombinovat s určitou dobou platnosti.

Expresní doprava

Mnozí zákazníci nechávají nákupy na poslední chvíli. Právě možnost, byt třeba dražší, expresní dopravy zboří může být rozhodující kritérium pro volbu konkrétního e-shopu.

Více platebních metod

Vice možných způsobů platby zvýší pravděpodobnost, že zákazník nakoupí. Přestože u nás dlouhodobě vede dobírka, stále populárnější se stávají platby kartou.

Dárkové balení

Ti méně šikovní z nás jistě ocení možnost nechat si objednaný dárek rovnou zabalit.

Byť se jednotlivě může jednat o drobnosti, dohromady mohou přivést značné množství nových zákazníků. V základu však musí obchodník dbát na to, aby se mu různé akce vyplatily.