Několik tipů jak zefektivnit Google AdSense

Pokud už jste se zamýšleli nad tím, jak vydělat na vašem webu, určitě jste službu Google AdSense zaregistrovali. Současný internet je doslova našlapaný tzv. MFA (Made For AdSense) weby, což můžete vyzkoušet snadno – zadejte do vyhledávače například slovo půjčky a uvidíte, kolik portálů na první stránce bude mít zavedené právě reklamy od Google. Abychom splnili náležitosti úvodu, přidáme, jak tedy AdSense funguje. Naprosto triviálně, vy na svůj web umístíte reklamní panel od společnosti Google, přičemž za každý klik získáte menší finanční obnos. Logicky se tedy jedná o marketingovou strategii PPC – Pay Per Click. Existují ještě affilate programy, které vydělávají na bázi procentuálních podílů, ale do toho se nebudeme pouštět.

Důležité je hlavně si uvědomit, že vašim jediným úkolem na MFA webu je tedy uspokojit vyhledávače, aby vás dostávaly na přední pozice, a zároveň navést lidi, aby klikali na odkazy. Jen na málokoho zapůsobí věta – „Pokud vám byly informace na našem webu užitečné, prosím klikněte na reklamu,“ takže to musíte udělat šikovným umístěním panelu, kvalitními texty apod. Pochopitelně ani výdělek z jednoho webu není dostačující, a tak se dnes poměrně velký počet jak firem, tak soukromníků věnuje doslova „MFA sítím“, které čítají stovky portálů. Jak ještě více zefektivnit vaší práci s Google AdSense? Máme tu pár tipů, které seřadíme sestupně podle důležitosti.

1. Specializované stránky

Stavebním kamenem vydělávajících stránek je samozřejmě kvalitní šablona. Specializované weby (nebo v originále Niche sites) jsou takové, které mají právě i grafický koncept přizpůsobený Google AdSense. Nejen že tak budou mít tyto stránky větší monetizaci, protože reklamy mají lepší rozmístění, ale i vyhledávače je budou upřednostňovat. Pokud si nejste s tvorbou správného MFA webu po stránce kódu a grafiky jistí, přenechejte to odborníkovi a dále to používejte jako šablonu. Je to rozhodně lepší než amatérsky udělaný web, který vám nikdy nevydělá.

2. Volba klíčových slov

Pokud budete přemýšlet, na jaká klíčová slova váš web zaměřit, musíte zohlednit konkurenci. V první řadě je jasné, že v oboru, kde už existuje velký počet MFA webů, se na první pozice ve vyhledávačích budete dostávat jen těžko (Google rozbedňuje i stáří stránek). I kdyby se vám to ale povedlo, výdělky na PPC kampaních, které už se hodně využívají, jsou nižší, protože jsou jednoduše bonusy vypláceny velkému počtu webmasterů. Když se nad tím trochu zamyslíte, je důležitým faktorem i ziskovost z hlediska toho, kdo vám reklamu proplácí (v tomto případě Google). Pokud například založíte stránku na vyzváněcí melodie, je jasné, že dnes už tolik nevydělávají, a tak i vaše částka za klik bude nižší. Naopak úspěšná stránka o šperkách na tom bude výrazně lépe. Všechny tyto faktory mají na váš výdělek nemalý vliv.

3. Stáří stránek

Už jsme se o tom zmínili v minulém bodu, drtivá většina vyhledávačů v čele s Googlem zohledňuje při umísťování do pořadí i stáří webu. Je tak jasné, že proti zaběhlým portálům i z tohoto hlediska nemáte nárok. Jedná se spíše o fakt než o věc, kterou byste mohli změnit, protože jediná rada logicky zní: „Začněte co nejdřív.“

4. Kódování

Jedním ze základních pravidel také je, že by kód, který vám Google AdSense vygeneruje, měl být umístěn napevno v šabloně, nebo v některém z přidružených souborů. Jednoduše řečeno tak, aby byl co nejblíže jádru. To vám totiž umožní lehce si pohrát s velikostí, umístěním apod. a zároveň sníží nároky na údržbu. Pokud máte web od profesionála, mělo by místo na vložení kódu být v šabloně připravené.

5. Sledovací kanály (Tracking)

I samotný Google nabízí k AdSense službám tzv. Tracking Channels, které umí zobrazovat fakta o výdělcích v v porovnání s časem. Po Google Analytics se jedná o jednu z nejdůležitějších funkcí, kterou byste rozhodně měli využívat. V praxi vám totiž umožní zjistit, které z vašich webů si vedou nejlépe (abyste mohli tematickou kategorii dále rozšiřovat), které si naopak nevydělají ani na sebe atd. Vy si například můžete hrát s umístěním a velikostí reklamy apod., přičemž Tracking vám vždy ukáže, jaký to mělo vliv.

Základní pravidlo velí – Každá změna musí být aplikována alespoň na týden, aby byly vidět výsledky. Každý den má totiž trochu jiný traffic, a pokud si chcete být opravdu jistí, jak efektivní změny byly, sledujte to vždy po jednom týdnu.

6. Implementace reklamy

Jak už jsme několikrát zmínili, jedním z vašich úkolů je donutit uživatele klikat na reklamu. I samotný Google uvádí několik tipů, jak pravděpodobnost zvýšit. V první řadě je to zrušení ohraničení reklamních panelů, aby lépe splynuly s textem a působily přirozeně. Zároveň by ale měly být jasně barevně odlišeny odkazy, aby bylo vidět, kde je možné kliknout. Zajímavou technikou, která se u AdSense také doporučuje, je volba náhodných barev – pokud se bude barva reklamního panelu náhodně měnit, návštěvníci nebudou moct jeho přítomnost podvědomě automaticky filtrovat a třeba vám sem tam kliknou.

7. Počet reklamních panelů

Toto téma vyřešíme opravdu pár slovy. Maximální hranicí pro to, kolik mít na stránce reklamních panelů, je číslo tři. Více se nedoporučuje z důvodu přeplácanosti a snižování důvěryhodnosti webu. Určitě lepší je dát spíše méně reklamy, která tak má potenciál být výnosnější. Ideální balanc ale zjistíte praxí s pomocí Tracking kanálů, o kterých už byla řeč v bodu pět, protože se liší i obor od oboru.

8. Hledání HotSpotu

Jestli už jste si někdy procházeli příručky nebo rady v tomto oboru, určitě jste se setkali s pojmemHotSpot. Hledání pravého HotSpotu je v podstatě smyslem MFA, protože se jedná o místo na stránce, kde uživatelé nejčastěji klikají. Pokud vám Tracking při změně umístění reklamy ukáže vyšší výnosy, našli jste efektivnější místo. To nejlepší je pak HotSpot. Pochopitelně se dá okoukat, na kterých místech mají reklamy umístěné zaběhlé weby, ale stále je to spíše na vás, protože může být jiné i u každé šablony.

9. Velikost panelů

Posledním tipem, který by se vám mohl hodit, je ideální velikost „reklamního obdélníku“. Ta se pochopitelně liší podle designu a rozvržení stránky, ale mezi ty nejlepší patří – 336 x 280, 300 x 250 a 160 x 600. Jedná se o vyzkoušené varianty, i když je pochopitelně možné, že budete mít šablonu, kde ani jedna z těchto variant nebude vypadat přirozeně, a tak budete volit jinak. Opět to záleží hlavně na praxi, nicméně když budete začínat, zkuste nejprve tyto rozměry.