Oblast tvorby grafiky samozřejmě nezahrnuje pouze 2d editory ať už bitmapové nebo vektorové, ale i editory pro trojrozměrné objekty. Jak to obvykle bývá, i v této katogorii lze nalézt velmi drahé profesionální programy, tak i open source projekty. Pravděpodně nejvýznamějším open source projektem v této oblasti je program Blender.

V oblasti tvorby 3D grafiky funguje několik velkých editorů jako je 3D Studio Max a Maya od Autodesku, nebo Cinema 4D od Maxxonu a další. Tyto programy obvykle nabízí širokou paletu komplexních nástrojů pro modelování, animace, nasvícení, atd. Nevýhodou těchto programů je poměrně vysoká cena licence. Vedle těchto komlexních editorů exitují na trhu specializvané nástroje jako je například ZBrush, který je specializován na vytváření velmi detailních povrchů 3D modelů, nebo renderovací technologie VRay, která je schopna vrámci různých 3D editorů dosáhnout fotorealistických výsledků. Tyto specializované programy však pro tento článek necháme stranou.

První seznámení

Pro první seznámení s 3D grafikou je ideální program Google SketchUp. Ten sice není open source, ale v základní verzi je k dispozici zdarma. Hlavním kladem tohoto programu je jeho jednoduchost a uživatelská přívětivost. Uživatel nepotřebuje v podstatě žádné znalosti 3D grafiky na to, aby si vytvořil jednoduchou vizualizaci. Vedle lidí bez zkušeností s 3D grafikou je tento program také poměrně oblíbený i mezi poloprofesionály, protože dovoluje dělat rychle a jednoduše základní návrhy. Profesionálním programům však zřejmě konkurovat nemůže (i když se o tom na mnoha fórech zapáleně diskutuje). Z marketingového hlediska je tento program využitelný k vytváření jednoduchých líbivých vizualizací například pro prodejce nábytku nebo, jak už bylo zmíňeno výše, pro tvorbu základních návrhů například interiérů bytů.

Multifunkční Blender

Blender je narozdíl od SketchUpu program, který poskytuje mnohem větší kontrolu nad vytvářeným dílem. Taktéž nabízí mnohem větší množství nástrojů. Na druhou stranu je takřka legendární ve způsobu ovládání, který se poměrně dost odlišuje od komerčních programů. Základním prvek ovládání Blenderu jsou totiž klávesové zkratky. Ten kdo nepřistoupí na tento princip ovládání by měl na Blender raději zapomenout. Naopak ti, kdo zvládli toto poněkud nezvyklé ovládání, si ho na diskusních fórech nemohou vynachválit.
Ale zpět k funkcionalitě programu. V rámci modelování Blender nabízí polygonální modelovaní, modelování pomocí NURBS povrchů i pomocí různých druhů křivek. Textury lze nanášet na model jak pomocí uv souřadnic tak i pomocí unwrapu. Součástí programu jsou i moduly pro vytváření inverzní kinematiky a kostí. Samozřejmostí je možnost využívaní nejrůznějších renderovacích technologií a integrovaných shaderů. Implementovány jsou i moduly pro tvorbu vlasů a částicových efektů. Čím se Blender odlišuje od jiných 3D editorů je integrovaný game engine, který umožňuje vytváření her či jiných interaktivních aplikací přímo v rámci jednoho programu. Takovýto hrubý výčet funkcí může působit na open source projekt velmi impozantně, je však nutné mít na paměti, že jednotlivé funkce mohou dosahovat různé kvality. Na diskusních fórech můžeme narazit jak na přesvědčené propagátory Blenderu, tak i na kritiky, kteří říkají, že Blender není schopen konkurovat komerčním editorům.

Využití v podnikání

Využití jakéhokoliv open source programu přináší jako hlavní benefit minimální nebo žádnou finanční zátěž z hlediska nakupování linencí nebo jejich obnovování. Na druhou stranu kvalita a funkčnost open source programů může zaostávat za dlouhodobě vyvíjenými komerčními programy. Celkové shrnutí problematiky open source x komerční řešení naleznete zde. Ale zpět k využití Blenderu v podnikání. Cenová nenáročnost by mohla vyhovovat grafikům freelancerům nebo malým živnostníkům, kteří si nemohou dovolit koupit program za desítky až stovky tisíc korun. Jako příklad komerčního využití Blenderu v Českém prostředí lze uvést projekty WILL nebo biofeedback games. Celkově je Blender určen spíše lidem, kteří se v grafice orientují a již disponují určitými vědomostmi a dovednostmi. Je jasné, že ve webovém prostředí nenalezne 3D zobrazení nijak zásadně důležité uplatnění, na druhou stranu je však rozdíl, jestli zákazníkovi ve svém e-shopu nabídnete elegantní vizualizaci určitého produktu místo nekvalitně vyretušované fotografie.