Určitě jste již někdy zaslechli slůvka S-rank, Pagerank, Alexarank nebo Jyxorank ve spojitosti s nějakými internetovými stránkami. K čemu vlastně takové ranky jsou? Ranky jsou součástí vyhledávačů. Jednotlivé fulltextové vyhledávače mají vždy několik takových ranků ale propagují vždy jen jeden hlavní a ostatní zůstávají v pozadí pro interní účely a ví o nich pouze zaměstnanci společnosti, která vyhledávač provozuje. Nejznámějším rankem je Pagerank, který byl vytvořen společností Google. Dalším velmi důležitým rankem a to v prostředí českého internetu je velmi významný S-rank vyhledávače Seznam, který je nejpoužívanější českými uživateli internetu. Ranky slouží k ohodnocení kvality webových prezentací. Řada lidí si myslí, že rank se výrazně projevuje při řazení výsledků při vyhledávání uživateli.

Bohužel tomu není tak. Ranky se dnes již tolik neprojevují do výsledného pořadí výsledků zobrazovaných vyhledávačem. Je mnoho dalších  faktorů, podílejících se na řazení, bohužel ale nejsou všechny známy. Společnosti tyto faktory drží pěkně pod pokličkou, protože nechtějí, aby byly jakkoli ovlivňovány ze strany majitelů webových stránek. Každý vyhledávač chce poskytnout uživateli nejkvalitnější výsledky a proto jednou za čas změní strategii řazení a celý systém úplně tzv. „překope“. Samozřejmě platí, že čím lepší rank máte, tím máte podle vyhledávače lépe zhotovenou webovou prezentaci než třeba konkurence, která má rank nižší. Ranky mají 3 hlavní funkce, pro které se používají. Jednou z nich je již zmíněné podílení na řazení výsledků, dnes již ne tolik významné. Další funkcí je, že se podle ranku řídí tzv. „crawler“, což znamená vyhledávací robot. Podle ranku se řídí množství návštěv robota na vašich stránkách. Poslední funkcí je zobrazení nějaké určité odvozeniny ranku se zobrazuje ostaním uživatelům nějakého toolbaru.

Jednotlivé ranky

Pagerank

Pagerank je algoritmus pro ohodnocení důležitosti stránek. Působí celosvětově. Byl navržen Larrym Pagem a Sergeyem Brinem přičemž byl rank pojmenován po Pagovi. Pagerank tvoří základní pilíř nejznámějšího světového vyhledávače Google, který si vydobil prvenství svou jednoduchostí a hlavně originalitou. K výpočtu Pageranku se používá složitý vzorec, který můžete nalézt na wikipedia.org. Hodnota skutečného Pageranku není známa. Avšak dokážeme zjistit hodnotu tzv. Google Toolbar Pagerank (GTPR), která nabývá hodnoty od 0 až do 10.

S-rank

S-rank se zaměřuje především na český internet a je zároveň ukazatelem dobře zpracované webové prezentace. Zpracovává údaje pro český internetový vyhledávač Seznam. Pokud nechcete působit  celosvětově nebo vaše stránky nejsou mezinárodního charakteru, je lepší se právě zaměřit na budování S-ranku, který je pro prostředí českého internetu nejvhodnější. Soustředí se jak na počet tak i kvalitu odkazů odkazovaných na naše stránky ale i současně na kvalitu stránek na které odkazujeme my, proto je nezbytně nutné si pohlídat kam odkazujeme a pravidelně kontrolovat. Stupnice S-ranku se pohybuje v rozmezí 0 – 100, přičemž přibývá po 10. Více informací naleznete na Seznamu v sekci nápověda.

Jyxorank

Jyxorank je přidružen k vyhledávači Jyxo. U tohoto ranku je velmi často přepočítávána hodnota a pokud probíhá není dostupná žádná hodnota jyxo ranku. Jyxorank určuje jak moc jsou vaše stránky na internetu oblíbené a jak moc jsou známé. Je počítán z množství odkazů, kterými ostatní odkazují na váš web. Web na který odkazuje mnoho lidí získá větší Jyxorank. Tento rank se vztahuje na prostředí českého internetu. Hodnota ranku se pohybuje v rozmezí 0 až 220.

Alexa rank

Jedná se o poněkud složitější měřítko několika jevů. Vyjadřuje relativní podíl v poměru celé internetové sítě. Hodnota Alexa ranku je nepřímo uměrná návštěvnosti stránek a přímo koreluje s počtem UIP na stránce. Započítávány jsou pouze návštěvy uživatelů s nainstalovaným Alexa Toolbarem. To znamená, že čím více lidí s Alexa Toolbarem přijde na vaše stránky, tím menší bude hodnota ranku. Zde platí obrácené pravidlo, čím nižší rank, tím lepší stránky. Alexa rank je vlastně takový indikátor návštěvnosti webů a vy můžete bez problému porovnávat. Hodnoty ranku se mění zhruba jednou až dvakrát týdně, přičemž rank nabývá hodnot v rozmezí zhruba 30,000,000 – 1.

Yahoo Backlinks

Hodnota vyjadřuje množství zpětných odkazů přicházejících z jiných webových prezentací. Nutno brát v potaz skutečnost, že ne každý takový příchozí odkaz má stejnou váhu!

Jak se dozvím jaký mám rank?

Řešení a odpověď na tuto otázku jsou velice jednoduchá. Na internetu naleznete mnoho nástrojů, které umožňují zjištění všech výše vyjmenovaných ranků. Stačí pouze do některého z vyhledávačů napsat název jakéhokoli z ranků a vyhledávač zobrazí seznam vyhovujících stránek. Většinou stránky již dnes umožňují zjištění více ranků najednou, takže se nemusíte bát, že budete moci zjistit kupříkladu pouze Pagerank. Takovýchto stránek naleznete na internetu opravdu jednu velkou hromadu, protože se z tohoto typu stránek stal docela dobrý business, jelikož se jedná o tzv. „bezúdržbové stránky“, stačí je pouze vytvořit a naprogramovat a pak běží bez jakýchkoli potíží. Dříve tomu tak však nebylo. Kupříkladu Pagerank jsme mohli zjistit pouze prostřednictvím Google Toolbaru, který zobrazoval aktuální hodnotu právě navštěvované stránky (dnes je tomu tak i například u S-ranku, který se zobrazuje v Internet Exploreru, pomocí přidané utilitky, obohacené samotným Seznamem). Ovšem netrvalo moc dlouho než se přišlo na to, jakým způsobem je vlastně rank posílán na Toolbar a první nástroje zmíněné výše byly na světě. V podstatě sledování ranku pro určitou skupinu lidí není důležité. Důležité je pro uživatele, kteří prodávají své stránky anebo odkazy na svých webech, protože cena za odkaz je přímo úměrná ranku. Čím vyšší rank tím vyšší cena za odkaz.

Jak mohu zvýšit rank svých stránek?

Jedním z nejzákladnějších principů navyšování ranků na svých stránkách je „shánění odkazů“ nebo také výměna odkazů, které se ještě odborně říká linkbuilding. Linkbuilding je součástí SEO a můžete při něm použít několik metod. Ranky se totiž nepočítají pouze na hlavní stránce vaší webové prezentace, nýbrž i na podstránkách tzv.interně. Jednou z metod je soustředit všechen rank na hlavní stranu, protože ta se při zjišťování zadává. Samozřejmě tato metoda má i svou nevýhodu,  pokud budete veškerý rank soustředit na hlavní stranu, na ostatních podstránkách kupříkladu s produkty se rank sníží. Bohužel takto funguje tzv.rankování. Pokud se na některých stránkách rank zvýší jiné stránky zase na něm musí tratit. Navíc se k této metodě nepřistupuje tak často, jelikož je to hromada práce a vynaloženého času oproti mizivému výsledku. Oproti tomu můžete budovat tzv. „zpětné odkazy“, které jsou mnohem důležitější. Zpětné se nazývají, protože odkazují zpět na váš web. Budování zpětných odkazů je jednou z nejrozšířenějších SEO metod mezi majiteli internetových stránek, nicméně se nedá jednoznačně říci, že svůj rank zvýšíte. Pokud bych měl říci k čemu doopravdy slouží, tak by to byla výměna uživatelů, protože pokud návštěvníka na partnerské stránce zaujme váš odkaz, tak na něj klikne. Jinak si dovolím říci, že z hlediska pageranku je to jen sázka do loterie, jestli zrovna stránka která na vás odkazuje bude na pageranku tratit a vy na tom naopak vyděláte. Dalším faktorem který může ovlivňovat ranky jsou odkazy „dopředné“, jimiž odkazujete vy ze svých stránek na stránky další a pokud odkazujete na kvalitní tématický obsah, může to robot vyhodnotit kladně. Alespoň to tak uvádí Seznam ve své nápovědě o S-ranku.

Užitečná funkce „Nofollow“ – Pro pokročilé

Na závěr bychom si mohli říci něco o funkci (rel=“nofollow“), která je ještě zajímavá a souvisí s ranky. Tato funkce se totiž dá přidat k odkazu, který pak vyhledávačům řekne:

1)odkaz nemají následovat, pokud je stránka nová

2)že odkaz se nemá zahrnout do odkazové sítě, ze které se počítají ranky

Pokud se nad tím zamyslíte a pořádně popřemýšlíte, tak přijdete na to, že byste mohli teoreticky veškeré odkazy, které směřují ven nebo pryč z vaší webové prezentace a míří na stránky jiného majitele, označit tímto parametrem. Tím pádem byste zamezili „unikání“ Pageranku či jiného ranku z vašich stránek na jiné. Toto se nazývá pagerank sculpting. Bohužel tento postup se projevil za některých podmínek jako nefunkční, což dokázal i Google, který to dal v roce 2009 jasně najevo a prohlásil, že odkazy s nofollow se počítají do celkového počtu odkazů na stránce a tudíž se z nich Pagerank počítá i když se tento odkaz nepředá cíli.

Nyní si asi říkáte, proč tedy tuto funkci vůbec zmiňuji. Určitě se ukázalo, že za některých podmínek je tento parametr nefunkční a tedy neužitečný ale za některých podmínek vám může naopak pomoci, protože jak jste se již určitě z některých článků zde na webžurnálu dočetli, nejen Pagerank ovlivňuje pořadí vaší prezentace v seznamu výsledků. Proto se doporučuje parametr rel=“nofollow“ používat například v situaci, kdy chcete své návštěvníky na něco odkázat ale nechcete tomu webu, na který odkazujete pomoci. Dalo by se v podstatě říci, že se tato funkce hodí použít na tzv. „nepřátelské stránky“. Parametr můžete dobře využít také do komentářů na vašem webu, protože nikdy nevíte na co odkaz přidaný uživatelem vlastně odkazuje a tím pádem by vám takový odkaz mohl i uškodit.

Shrnutí

Ranky vznikly jako nástroje, které ohodnotí kvalitu vašeho webu a poté předá informaci dále, ke které se připojí informace dalších nástrojů a poté se za složitých matematických postupů dochází k vypočtení vaší pozice ve vyhledávačích. Je tedy důležité připomenout, že nejen ranky ovlivňují vaši pozici ve vyhledávačích. Ranky pro Vás budou důležité tehdy pokud se rozhodnete prodávat reklamu přímo koncovým uživatelům a ne přes zprostředkovatele jako je Google, Etarget, Adfox a další. Samozřejmě tito koncový uživatelé kupující reklamu, budou po vás tyto údaje vyžadovat. Na závěr bych chtěl popřát mnoho pevných nervů při propagaci vaší internetové prezentace, protože to není rozhodně lehká záležitost, jak by se někteří domnívali.