Na Google Sitemaps se dá nahlížet ze dvou pohledů. V zásadě se jedná pouze o XML dokument, který shrnuje, jaké stránky máte na vašem webovém portálu. Mnohem důležitější je ale stejnojmenný program, který vám pomůže s jakousi komunikací s Googlem respektive s pochopením základních principů, jak optimalizovat stránky. Právě Google Sitemaps vám totiž přesně popíše, co si tento vyhledávač o vašem portálu myslí, což je samozřejmě zásadní.

Do doby, než se Google Sitemaps v únoru roku 2006 fakticky dostal na internet, byla optimalizace pro vyhledávače spíše hříčkou náhody, protože nikdo nebyl schopný posoudit, jak přesně ty nejdůležitější zákonitosti z hlediska Googlu fungují. Často se stávalo, že indexace vůbec neproběhla, i když po ní webmasteři toužili, nebo se stalo, že vzhledem ke složitým algoritmizacím Google indexoval pouze stránky typu „O nás“, nebo tiskové zprávy. Vůbec nemohla být řeč o nějaké komunikaci s Googlem – proč nejsou stránky indexovány, kde je chyba, ale nešlo ani oznámit, že bylo něco upraveno apod. To se ale změnilo právě na začátku roku 2006, kdy bylo vydáno Google Sitemaps společně s některými šikovnými nástroji, které doslova změnily pohled na optimalizaci pro vyhledávače. V podstatě tak dnes Google Sitemaps umí dvě věci – umožní vám sdělit ty nejdůležitější informace přímo Googlu a zároveň můžete pochopit, co přesně si tento vyhledávač o vašich stránkách myslí.

Co můžete vyhledávači Google říct o vašich stránkách?

Nejdůležitější je bezesporu hlášení o relativní důležitosti stránky. I když je pravda, že GoogleBot dělá poměrně velkou a záslužnou práci, a že prošel nemalým vývojem, stále není schopný posoudit, jak moc důležité jednotlivé stránky jsou, respektive takovou schopnost má, ale minimální. Často se pak stává, že mají webmasteři kvalitní obsah, poměrně dobré zpětné linky, ale nemají optimalizovaný Google Sitemaps, což je problém. Tento nástroj vám totiž umožní hodnotit jednotlivé stránky ve vztahu k jiným a to na stupnici 0.0-1.0. Modelové stránky tak vypadají zhruba takto – úvodní stránka 1.0, produktové stránky 0.8, soukromé portfolio 0.5, a také se doporučuje, aby stránky s adresou a kontaktem neměly více než 0.2. Dále také můžete Googlu sdělit, jak často jsou vaše stránky aktualizovány a hodí se i data, kdy byly jednotlivé části modifikovány naposledy.

Co se naopak můžete o postoji Googlu dozvědět?

I když je pochopitelně důležité, abyste mohli Googlu v podstatě popsat vaše stránky, možná ještě více oceníte fakt, že vám Google Sitemaps poskytne i pohled z druhé strany. Nejčastějším případem jsou především špatné odkazy. Pokud máte perfektně optimalizovanou stránku, ale je na ní i pouze jeden špatný link, se kterým má robot problém, neprojde celý portál, a pokud tuto chybu neodstraníte, můžete být až vymazáni z indexu. Když ale máte Google Sitemaps, můžete naprosto snadno zjistit, kde se robot zasekl, se kterým odkazem měl problémy apod. Samozřejmě umí Google Sitemaps lehkou analytiku, která vám například sdělí, co vyhledávají návštěvníci vašich stránek apod. Sice je těchto nástrojů plný internet, ale proč to nezískat přímo od Google.

Nejlepší součástí Google Sitemaps, která byla přidána právě v únoru 2006, a která stála na počátku jeho masivní implementace, je tzv. Page analysis. Tento nástroj vám v podstatě poskytne dva seznamy – na prvním budou klíčová slova, která bere v potaz robot z hlediska vašeho obsahu, a na druhém naopak ty, která našel v odkazech. Na druhou stranu je všechno lehce nedotažené, když Google umožňuje zapojit do těchto seznamů pouze dvacet slov, přičemž se tu často objevují nežádoucí výrazy jako http, www, .cz apod. I přesto vám ale tato funkce Google Sitemaps dokáže výrazně usnadnit optimalizaci, protože budete znát obraz, jaký si o vaší stránce udělal Google. Pokud je na prvním seznamu (slova podle obsahu) něco jiného, než co jste předem zamýšleli, asi je někde chyba a měli byste celý koncept upravit. To samé v podstatě platí o odkazech, které by také měly obsahovat klíčová slova, na kterých jste postavili optimalizaci.

Doplňující funkcí, která se objevila později, je jakýsi systém varování. Pokud totiž Google zjistí, že při vaší optimalizaci porušujete některé důležité zásady, upozorní vás na to. Nejen že vám tak dokáže pomoct s optimalizací, ale také zabráníte tomu, abyste nešťastnou náhodou nevypadli z indexu. V každém případě ale nepočítejte s tím, že by vám Google vyvracel klíčová slova, pokud nejsou konkurenceschopná, nebo kontroloval zpětné odkazy; to už zůstane pouze na vás.

Jak tedy začít používat Google Sitemaps?

Vše je pochopitelně nesmírně jednoduché, jinak by to nebylo tak oblíbené. První, co musíte udělat, je získat účet (account) na Google. Pokud už používáte služby jako Gmail, AdSense, Adwords apod., účet už máte a nemusíte tento krok řešit. V opačném případě se zaregistrujte. Stavit samotnou Sitemapu je stejné jako práce s běžným XML souborem. Pokud si tím nejste jistí, dá se přímo ze stránek Google stáhnout takzvaný Sitemap Generator, který nainstalujete na server a on vám tento soubor podle obsahu sám vygeneruje. Když už máte tyto dva kroky splněné, tak se přihlásíte na svůj účet a v záložce Add Site přidáte odkaz na svou stránku. Poté půjdete do záložky Manage Sites a přidáte odkaz na vaší Sitemap a to je vše. Tímto jednoduchým postupem získáte pro SEO nezbytný nástroj, který vám umožní oboustrannou komunikaci s Googlem, která byla před pár lety pouze snem.