Internet je v dnešní době jediné médium, které i navzdory krizi roste, a proto se pro mnoho firem stává stále důležitějším místem pro propagaci. Způsobů, jak nalákat nové zákazníky na své služby či výrobky existuje celá řada, většinou jsou ovšem dost finančně nebo časově náročné. Proto je důležité hledat cesty, jak propagovat co nejlevněji, a sociální sítě v čele s Facebookem jich poskytují hned několik.

Během několika málo posledních měsíců či let se na Facebooku soustředilo hned několik výrazných cílových skupin. Přestože se nejvíce uživatelů tohoto internetového projektu rekrutuje z řad teenagerů a studentů, soustřeďuje se na něm také řada profesionálů z nejrůznějších oblastí a pracujících dospělých z celého světa.

Takováto uživatelská základna společně s několika velmi zajímavými nástroji, o kterých v Česku bohužel stále mnoho profesionálů má jen mlhavé znalosti, dělá z Facebooku velice efektivní propagační zbraň.

Tento článek vás seznámí právě s několika cestami, jak za 0 Kč (slovy nula korun českých) propagovat svou firmu a své výrobky. I zde však do určité míry platí rčení “Nic není zadarmo.” – ušetřené peníze a čas budete muset nahradit svou kreativitou. Tyto marketingové strategie tedy může využívat každý, kdo nepostrádá důvtip a občas nějaký ten originální nápad.

1. Profilová stránka

Se vším, co má mít delšího trvání, se má začínat od základů a stejně je tomu tak i na Facebooku. Jako základ zde jednoznačně můžeme považovat vaši vlastní profilovou stránku, která slouží jako hlavní místo, kam každý zamíří, chce-li se něco dozvědět o vaší osobě. Proč se tedy nepokusit konvertovat vaše přátele, známé a potenciální klienty v zákazníky?

Kromě toho, že je profilová stránka místem, nad kterým máte vy sami největší kontrolu, hodí se také nejvíce k tomu, abyste zde uvedli vaše osobní zkušenosti, vaše zaujetí a také názory týkající se čehokoliv, co chcete na Facebooku propagovat. A jelikož cokoliv, co zde napíšete, bude přímo spojeno s vaší osobou, získává to navíc určitý punc důvěryhodnosti a spojení se skutečným světem.

Velebit své služby můžete v Základních informacích o sobě, v sekci Vzdělání a zaměstnání, ve svých fotografiích a ve Facebook aplikacích, které necháte ve svém profilu zveřejnit. Jestliže se vám příliš nezamlouvá spojení reklamy přímo s vaší osobou, Facebook asi nebude pro vás to pravé ořechové, protože ve svém profilu sice nic uvádět nemusíte, ovšem středně zkušený uživatel si velkou část informací o tom, co na něm děláte, dokáže, když bude chtít, sám dohledat, a navíc veškerá propagace zdarma vždy začíná u lidí, které máte přidány jako Přátele.

Pokud to však vezme z druhé strany a v profilu nezveřejňujete běžně věci, které byste chtěli udržet pouze v okruhu svých známých, velmi dobrou volbou je nechat ho veřejný a přístupný všem. Možná mezi ně sice nepatříte, ale na Facebooku (i mezi Vašimi přáteli) se vyskytuje obrovské množství lidí, kteří se baví tím, že procházejí profilové stránky ostatních a pročítají si je, takže tato část celé sítě patří k místům s největším trafficem a hodí se tedy k propagaci.

2. Skupiny

Nejstarší a nejjednodušší cestou, jak na Facebooku kolem něčeho vybudovat komunitu, je vytvořit tzv. Skupinu. Její existencí vznikne místo, kde se mohou setkávat vaši zákazníci, obchodní partneři či fanoušci a diskutovat nebo vkládat obrázky a videa k danému tématu.

Velkou výhodou tohoto stylu propagace je, že členům své skupiny můžete zasílat novinky pomocí zpráv. Ty se jim zobrazí přímo ve složce došlých zpráv, a tak je velká pravděpodobnost, že si z nich vždy alespoň část přečtou.

Ještě donedávna byly Skupiny nejefektivnější cestou virálního marketingu na Facebooku (jejich členové do nich totiž mohou zvát své Přátele), dnes je ale stále více nahrazují Stránky, o kterých bude řeč za chvíli. I přesto však skupiny mohou růst velmi rychle a to v řádech desítek tisíců nových členů za den (v Česku jsou to tedy spíše stovky či tisíce nových členů). Je tomu tak díky jejich doporučování uživateli jiným uživatelům i díky zobrazování skupin v profilech jejich členů a občas v lištách Nejdůležitější události.

Skupiny s sebou však nesou i určité negativní vlastnosti. Jde jednak o spamery, kteří se postupně začnou objevovat souběžně se zvyšující se popularitou skupiny a vy budete muset promazávat jejich příspěvky do diskuze, a především pak o omezení rozesílání zpráv členům, jakmile skupina dosáhne určité velikosti. Facebook by měl totiž zřejmě technické problémy, kdybyste se rozhodli rozesílat zprávy tisícům uživatelů současně, a zároveň si tím jeho správci pojišťují, že ani z vás se nestanou spameři.

3. Stránky

Možnost přidávání Stránek nebyla na Facebooku hned od začátku. Objevila se až v listopadu 2007 jako cesta pro jednoduché propagování firem, výrobků a služeb nejrůznějších druhů. Ve skutečnosti ale od té doby začaly postupně a nenápadně nahrazovat Skupiny a jsou využívány skutečně pro všechno. Stalo se tak zřejmě díky dvěma prostým faktům:

• Stránky se dají mnohem lépe uzpůsobit vašim potřebám (lze do nich přidat HTML kód, Flash nebo přímo Facebook aplikace, což je dělá pro návštěvníky mnohem zajímavějšími).
• K přihlášení k nim stačí pouze jedno kliknutí a pro líné uživatele jsou tedy zajímavější než skupiny, u nichž potřebujete pro získání členství kliknout minimálně dvakrát.

Ačkoliv si je noví uživatelé se Skupinami často pletou, liší se ještě ve dvou zásadních bodech:

• Jejich majitelé nemohou fanouškům rozesílat zprávy, místo toho je ale mohou informovat pomocí postů na Zdi nebo v Aktualizacích, což se zobrazí skutečně všem (není zde žádný početní limit).
• V profilech svých fanoušků mají mnohem lepší umístění i zobrazení, než Skupiny.

V současnosti jsou na Facebooku využívány Skupiny i Stránky, a proto je dobré, abyste jich pro propagaci také využívali obou, ovšem i přes několik menších prozatímních problémů u Stránek (např. zaměření kategorií stále ještě především na business), se právě ony stávají hitem blízké budoucnosti.

Jak udělat ze stránky hit

Pokud nejsou vaše služby či váš výrobek všeobecně známé či extrémně cool, pravděpodobně si budou nové fanoušky hledat jen pomalu. Existuje však i způsob, jak propagaci urychlit, a právě u něj značně využijete svou kreativitu. Pro získání velkého množství uživatelů zajímajících se o vaše téma musíte vybrat ze svého oboru tu všeobecně nejoblíbenější věc a vytvořit stránku s velmi chytlavým názvem, která o ní bude pojednávat.

Jestliže nezaujmete tématem nebo nebude název stránky vyčuhovat z průměru, závratného úspěchu se pravděpodobně nedočkáte. V opačném případě se můžete těšit na stovky nových fanoušků denně (více informací v bodě 7. Další způsoby propagace – Nejdůležitější události).

4. Události

Aplikaci Události, kterou je možno použít u Profilů, Skupin i Stránek, stvořili přímo vývojáři Facebooku k tomu, aby kdokoliv mohl propagovat blížící se významné akce a události. Momentálně je samozřejmě nejvíce využívaná pro připomínání setkání přátel nebo různých párty a festivalů, ale vy ji stejně dobře můžete použít k upozorňování na marketingové zájezdy, firemní oslavy, dýchánky pro sponzory, důležité zakázky či uvedení nového produktu na trh.

Události byste měli využívat společně se Stránkou, ke které se už přidal dostatek fanoušků, aby si vašich akcí měl kdo všimnout. Při jejich vkládání nezapomeňte na to, že vám jde především o to, abyste zaujali – můžete tedy využít také fotek, videí a externích linků a pokus o rozproudění diskuze také neuškodí.

Na danou událost můžete po jejím vytvoření pozvat například všechny své přátele a oni se musí vyjádřit, jestli se jí zúčastní (mají na výběr možnosti Ano / Ne / Možná).

5. Fotografie a Poznámky

Fotografie a poznámky jsou další dvě Facebook aplikace, které slouží přesně k tomu, co jste už asi odhadli z jejich názvů – k přidávání fotek a poznámek. Přestože jsou využívány především pro věci osobního charakteru, pokud je chytře využijete, mohou vám také pomoci také v propagaci. Chytře však neznamená začít na Facebooku spamovat s obrázky loga vaší společnosti a propagačními články. Nespamujte!

Nejlepší zřejmě je uveřejnit texty a fotografie, které na vaše výrobky upozorňují subliminálně (na fotce jsou zachyceny “náhodou”, v textu se jen mihnou a nehrají větší roli) nebo které zaujmou a pobaví. Pokud tedy například designujete loga, můžete zveřejnit nejlepší či nejvtipnější z nich nebo se vyfotit u počítače, na jehož obrazovce budete mít jen tak mimochodem otevřený program pro úpravu grafiky a v něm nějaké logo.

Nakonec, abyste k fotkám či poznámkám přitáhli ještě víc žádané pozornosti, můžete je “označit” (otagovat). To se dělá v případech, že chcete někoho upozornit na jeho přítomnost na fotce, ale i tehdy, pokud chcete k fotce přitáhnout pozornost dané osoby. Takto značkujte ale jen v případech, kdy si budete jistí, že to danou osobu nenaštve.

6. Zprávy

I když zprávy na Facebooku nedisponují mnoha funkcemi (nelze je např. dostatečně třídit a kategorizovat) pro mnoho lidí začínají nahrazovat mailovou komunikaci, tudíž začínají být zajímavé pro cílený marketing.

Zprávy můžete zasílat všem uživatelům bez rozdílu, tedy i těm, které nemáte přidány mezi přátele nebo kteří nejsou členy nějaké vaší Skupiny, hodí se ale jen pro velmi přesně mířenou propagaci. Facebook totiž velmi dbá na protispamovou prevenci, pokud byste tedy ve velké míře posílali zprávy uživatelům mimo vaše pole působnosti, budete upozorněni, abyste toho nechali. Když nenecháte, váš účet bude zablokován.

7. Další způsoby propagace

Sdílení

Na Facebooku můžete často zaznamenat malý odkaz “Sdílet”. Možná kvůli své miniaturnosti nebo pro neznalost uživatelů, co vlastně dělá, není příliš využíván, ale může vám v mnoha ohledech ulehčit práci. Pomocí něj totiž můžete propagovat fotografie, linky, události, skupiny či aplikace, které se na Facebooku ocitly už někde jinde. Pomocí sdílení je můžete zveřejnit buď na své Zdi, díky čemuž je uvidí všichni vaši známí, nebo je poslat jako zprávu, což je pravděpodobně o něco efektivnější.

Marketplace

Uživatelé z anglicky mluvících zemí dost využívají aplikace zvané Marketplace. Ta slouží ke zveřejňování osobních inzerátů a samozřejmě tedy může být také využita k propagaci, ovšem mezi Čechy prozatím není moc těch, kteří by ji pravidelně využívali, tudíž vám její využití pomůže jen, pokud jsou vaší cílovou skupinou cizinci. Samozřejmě i zde platí, že její zneužívání a případné spamování může přivodit smazání vašeho účtu.

Nejdůležitější události

Na tuto součást Facebooku bohužel nemáte příliš velký vliv, ovšem pravděpodobně bude při vaší propagaci tím nejdůležitějším. Jde o panel zobrazovaný v pravém sloupci na stránce ihned po přihlášení a jsou v něm vypisovány pro daného uživatele vždy nejrelevantnější záležitosti, které se v poslední době na Facebooku udály (nové akce v kalendáři, přidané fotogalerie, populární stránky, používané aplikace apod.), tudíž ho každý uživatel kontroluje velmi často. Dostat vaši stránku do onoho výpisu však není lehké – nejjistější pro to, aby se zde umístila, je rozeslání pozvánek do ní všem vašim přátelům a následné získání dostatečného množství uživatelů během krátkého času. Pak je vysoká pravděpodobnost, že se vaše stránka začne zobrazovat v Nejdůležitějších událostech mnoha přátelům vašich přátel, vznikne lavinový efekt a získáte tak nové členy.

Shrnutí

Teď znáte základní informace o všech propagačních nástrojích, které v rámci Facebooku můžete využívat zdarma a s nevelkou časovou investicí, a tedy i s málem dokážete udělat velkou parádu.

Pokud budete s touto sociální sítí pracovat hlouběji, možná objevíte další specializované aplikace, které by mohly pomoci právě vám, ovšem nejsou využívány masově, a pravděpodobně také odhalíte vysokou efektivitu placené reklamy a rozhodnete se tedy i pro její využití, ovšem už nyní můžete pozdvihnout styl vaší propagace na zcela novou úroveň.

Autor Jan Olšanský