Jak psát dobrý text pro web, který by uspokojil jak touhu po vyšších příčkách ve vyhledávačích, tak nároky klientů na stoprocentní čitelnost a čtenářskou atraktivitu? To vám pochopitelně nikdo nepoví; do jisté míry se musíte s „darem“ umět psát čtivé texty narodit, ale také si své vlastní know-how získat dlouhou praxí. Určitě vám ale dokážeme se začátky pomoci a to například tímto článkem, ve kterém se dočtete o deseti základních chybách, které SEO texty začínajících pisálků obsahují. Nejen že pochopitelně nedostanete zaplaceno, ale každému „virtuálnímu“ životopisu dominují reference, které také nezískáte. Článek vychází z publikací od známých autorů – Rand Fishkin a Guy Kawasaki, ale také z mých zkušeností s tak specifickým oborem, jakým je SEO Copywriting.

1. Problematika velkého počtu klíčových slov

Dobrý copywriter musí mít svou vlastní hlavu a vědět, jaká klíčová slova jsou pro web dobrá a především do jaké míry jsou použitelná. Pokud budete s psaním teprve začínat, často se setkáte s webmastery, kteří si myslí, že čím více různých klíčových slov budou mít v textech, tím lepší SEO výsledky získají. Jednoduchý příklad – eshop s outdoor vybavením má požadavky na klíčová slova stany, spacáky, batohy, karimatky atd., nicméně mnohem lepší by v praxi bylo, kdyby si vybral například pouze tři, na která by se specializoval, což by mu přineslo větší úspěchy. To ale pochopitelně neví majitel webu, ale musí to znát dobrý SEO copywriter.

2. Balanc, balanc, balanc!

Jak vám dokazuje název tohoto odstavce, opakující se slova za sebou nejsou tím pravým ořechovým a v SEO textu by se rozhodně tento jev používající se v oblasti uměleckých textů pro zvýraznění neměl objevovat. A to ani v přeneseném významu klíčových slov, což je pravděpodobně nejčastější úskalí copywriterů, kteří ještě nepoznali krásy mateřského jazyka. Pokud slepě „nabušíte“ do textu klíčová slova (obvykle v prvních pádech) v ohromném poměru vzhledem k ostatnímu obsahu, nebude pro čtenáře čitelný a vyhledávače vás také neocení. Úspěšný SEO text pochopitelně tzv. keywords mít musí, nicméně v rozumném poměru – zhruba dvě až čtyři na odstavec o 800 znacích.

3. Klíčová slova vybírejte vy

I když se vám pochopitelně na začátku praxe bude stávat, že vám klient zadá klíčová slova, která chce v textu mít, pokud se vám některá nebudou zdát, rozhodně se nebojte ozvat. Pokud nepracujete s renomovaným SEO specialistou, který má vše pochopitelně analyticky podloženo, zavítejte na běžné vyhledávače a najděte si, zda mají zadaná klíčová slova dostatečnou hledanost, či jestli by se nedala obměnit. Vy prodáváte SEO text, a pokud nebude fungovat, dalšímu klientovi nevysvětlíte, že vám byla zadaná špatná klíčová slova, protože to je naprosto vaše starost.

4. Nepřehánějte to se zadanými frázemi

Mezi časté chyby začínajících copywriterů také patří, že je klient požádá o začlenění některé věty do textu, přičemž oni jí tam slepě dají v zoufalství, že se blíží ke konci smluveného rozsahu. Mezi nejčastější pochopitelně patří – Vyplňte náš kontaktní formulář. I když je toto poměrně snadný případ, může se vám stát, že budete muset začlenit složitější souvětí, a pokud to neuděláte přirozeně a s citem pro jazyk, bude to vypadat při nejlepším hrozně. V horším případě pochopitelně zkazíte celou SEO strategii, pokud má být věta zakončena odkazem, jehož cílem logicky je, aby na něj bylo klikáno.

5. Spam

Opět do kategorie největších problémů patří i tzv. spam na stránkách, které prošly SEO. Nejlépe to opět vysvětlíme na příkladu; pokud budete psát pro web, který zprostředkovává svatby, ale budou tam poukazovat i zbytečná klíčová slova – prodej svatebních šatů apod., budou na něj sice chodit zákazníci, nicméně nenajdou to, co hledali, a tak odejdou bez další návštěvy a především zakázky. I když je spam pro mnoho webmasterů lákavý, copywriter by se mu měl snažit vyhnout, nebo majitele stránek alespoň upozornit, protože dokáže poškodit celé renomé stránek.

6. Překlepy jako marketingový tah

Mnohokrát se v praxi potkáte i s jevem, že po vás bude provozovatel webu požadovat, abyste v textu několikrát použili i konkrétní překlepy, neexistující adresy webů (typickým příkladem je facebook.cz) apod. jen z důvodu, že mají vysokou hledanost. Každý se může při psaní do vyhledávače přepsat a právě na tom je tato SEO strategie založena. Vy byste ale nikdy neměli používat správná slova společně s překlepy na jedné stránce, protože to působí uměle a do jisté míry amatérsky.

7. Nepoužívejte zadaná slova ve stejné podobě

Vzhledem k tomu, že vyhledávače ignorují oddělovače vět a mezery, můžete si dovolit klíčová slova používat za sebou v různých větách (i lehce od sebe), aniž byste poškodili hodnotu stránky z hlediska SEO pojetí. Pokud budete mát zdánlivě nesourodá klíčová slova, nemáte ani jinou možnost, pokud nechcete text zničit. Jeden příklad za všechny s klíčovým slovem dovolená Španělsko – I pro vás to může být ideální dovolená. Španělsko je totiž vskutku nádherné. Zadání jste splnili, vyhledávače nasytili a věty jsou srozumitelné a přirozené.

8. Konkrétní stránka, typická slova

Pokud budete psát SEO texty, časem poznáte, že některé stránky na jednotlivých portálech vyžadují lehce odlišné větné struktury, používaná slova apod. Typické jsou především titulní stránky, na kterých si mladí pisálci často „vylámou zuby“. Úvodní stránka by měla být vždy dynamická, neměla by se na ní vyskytovat dlouhá slova ani souvětí a pochopitelně by měla být „informačně lákavá“. Podobné je to i s prodejními stránkami, na kterých by se také neměly objevovat odborné termíny apod.

9. ALT tagy

Často je po pisálcích vyžadováno, aby vkládali texty do různých redakčních systémů, syntaxí (Texi!) apod., což přináší i možnost vkládání obrázků, které text pochopitelně oživí a bude tak mnohem čtivější. Vám se ale nabízí i možnost editování ALT tagů, a také atribut jednotlivých obrázků. Pokud se vám do nich podaří aplikovat klíčová slova, získáte vyžranější přínos pro celé stránky. Rozhodně tak tuto možnost nepodceňujte a snažte se v tomto ohledu vytěžit maximum.

10. Celkový dojem

Pokud už budete mít hotovou finální podobu vašeho textu, lehce zapomeňte na SEO a projděte si i jeho srozumitelnost, návaznost odstavců a logickou stránku věci – zda má myšlenku, je do jisté míry zajímavý atd. Jedna z nejhorších věcí, která se vám může stát, je, že bude text sice kvalitní pro vyhledávače a marketing, ale po jeho přečtení nebude čtenář vědět, co se vlastně četl. Mnohem větší důraz musíte klást na finální úpravy, pokud publikujete na internetu společně s HTML kódy, obrázky apod. Nebojte se text po napsání chvíli nechat a po pár hodinách se k němu vrátit, abyste si pak byli naprosto jistí.