Co si budeme povídat, internetových stránek je v dnešní době skutečně mnoho, a tak se člověk musí opravdu snažit, chce-li mít svůj web navštěvovaný a úspěšný. Musí zajistit, aby se k němu lidé rádi vraceli, aby měli důvod přijít znovu, aby si je získal více než ostatní weby se stejnou či podobnou problematikou. Vy coby tvůrce musíte tedy oslnit, nadchnout a zaujmout přicházející návštěvníky natolik, že se jim vaše webové stránky vryjí do paměti a donutí je si je uložit do záložek. Pokud budete skutečně dobří a nápadití, máte vyhráno, neboť se o vás začne diskutovat, zajímat a na váš web odkazovat. Ptáte se, jak toho docílit? Poradím vám několik základních pravidel a nezapomenu ani upozornit na chyby, kterým byste se měli vyvarovat.

Stanovení cílů

Dříve než se vůbec pustíte do zřizování hostingu a registraci domény, ještě před tím než vůbec začnete uvažovat a grafické podobě vašich stránek, měli byste mít naprosté jasno v tom, čemu se budete věnovat, na co se soustředit, jaké budou cíle webu. Jistě mi dáte za pravdu, že jinak by měl vypadat a jiné funkce nabízet internetový obchod a proti němu třeba osobní blog či stránky o cestování. Dobře si proto promyslete, zda je vaší prioritou prodej zboží či třeba zájezdů, výborná informační hodnota z různých oblastí, prosté pobavení čtenářů či cokoliv jiného.

Kvalitní webhosting, volba domény

Při volbě hostingu vždy zohledňujeme řadu kritérií, mezi které patří ku příkladu rychlost a stabilita, záložní napájení, možnost tvorby subdomén, podpora MySQL, možnost zřízení e-mailové schránky, doménový koš, pravidelné zálohy a další. Nejprve se vždy optejte několika uživatelů na jejich zkušenosti, zjistěte si, zda vám hosting nabídne vše, co budete potřebovat, jak je na tom technická podpora při řešení případných potíží, a až teprve potom uvažujte o hostování u té a té firmy na tom a tom serveru. Již se stalo zvykem si internetovou doménu registrovat u téže společnosti, ovšem pečlivě zvažte její název tak, aby byl pokud možno co nejvýstižnější, nejkratší a snadno zapamatovatelný.

Vhodný redakční systém

Mají-li vaše stránky poskytovat všechny moderní vymoženosti jako možnost komentářů, hodnocení, registraci uživatelů a další, můžete si celý tento systém naprogramovat sami, nebo si za to zaplatit u profesionálů, případně použít některý z volně dostupných redakčních systémů. Ať už se rozhodnete jakkoli, opět dbejte, aby vám daný systém vyhovoval především v množství funkcí a možnosti jeho rozšíření, ale také při správě webu či jeho případným změnám. Nezapomeňte, že po určité době můžete chtít některé věci změnit či modernizovat, proto buďte připraveni i na budoucí vylepšení tak, abyste s nimi neměli mnoho práce. Chcete-li můj typ, v mnoha ohledech dnes provozovatelům internetových stránek postačí redakční systém WordPress, který za pomocí plug-inu umí vytvořit i pozoruhodný e-shop, nebo o něco propracovanější Drupal.

Tvorba vzhledové šablony

Opět platí to co v předchozím bodě, a sice, že autorem vzhledu vašeho webu můžete být vy sami, designová společnost či šikovný autor tvořící volně dostupné šablony pro open-source redakční systémy. Zde více než kdekoliv jinde pamatujte, že v jednoduchosti je síla. Nedávno jsem zavítal na stránky jedné nejmenované diskotéky a z množství jejich videí, animací a hudby na pozadí jsem se zhrozil. V prvé řadě využijte CSS a vytvořte si samotný soubor se stylem webu kvůli přehlednosti a jednoduchosti případných změn. Dále si navrhněte rozložení designu, promyslete umístění a náplň hlavního menu, aby bylo pro návštěvníky co nejsrozumitelnější. Často používaná jsou dnes menu přímo pod hlavičkou v kombinaci s bočním menu, avšak může být i pouze boční či dokonce menu v patičce.

Menu by mělo obsahovat rozcestník na všechny důležité části webu, kde v každé z nich pak nalezneme další a další podkategorie. První dojem je velice důležitý a většina návštěvníků má o atraktivnosti stránek jasno už během několika mála vteřin, proto si dejte záležet na grafické úpravě hlavičky a volbě barevného rozpoložení celého webu. Obsah by měl být co možná nejpřehlednější, žádné chaotické uspořádání. Zaměřte se na stylování textů, odkazů a obrázků, dbejte na to, aby návštěvníci na webu okamžitě a bez problémů našli všechny zveřejněné informace, především informace o vás jako autorovi, kontaktní údaje, rok založení a další, které se většinou píši a na které se odkazuje v patičce. Ve výsledku by prostředí vašeho webu mělo být uspořádané, přehledné a přívětivé.

Optimalizace, klíčová slova, mapa webu

Jakmile váš web běží a má svoji podobu, přesuneme se k dolaďování maličkostí, tedy nejprve optimalizujeme design tak, aby vypadal naprosto stejně v těch nejpoužívanějších internetových prohlížečích. To může a mnohdy dá pěknou práci, ovšem věřte, že se vyplatí. Není dobré spoléhat na to, že většina uživatelů používá ten a ten prohlížeč, neboť i přebývající či chybějící mezera v prohlížeči jiném zůstává nedostatkem. A těch si lidé všímají!

V druhém kroku pak přichází na řadu SEO optimalizace a s ní spojená volba klíčových slov. V ní buďte struční a jasní, na stránkách se vyhněte duplicitním textům a zpřístupněte pomocí odkazů všechny sekce a každou stránku vašeho webu. Pro takový účel se hodí právě mapa webu, která mimo jiné také pomůže návštěvníkům v orientaci v případě, že u vás něco hledají. Jde o stránku, která v odrážkách odkazuje na každou statickou stránku, každou rubriku či podkategorii, každou diskuzi, produkt a tak dále.

Obsah webu

Vy jste autoři a vy musíte vědět, co má tvořit obsah webu. Již jste zajistili jeho provoz a vzhled, náplň závisí na vaší kreativnosti, nápaditosti a originalitě. Mějte na paměti, že přednost před kvantitou má vždy kvalita, avšak také svůj web nenechávejte bez povšimnutí a postarejte se o to, aby pravidelně přibýval nový obsah, a to ať už články, fotografie, nové produkty či cokoliv jiného. Pokud stránky zůstanou dlouho neaktualizovány, lidé nebudou mít důvod je navštěvovat. Uvědomte si, že veškerý obsah a celkový dojem z webu je vždy v očích návštěvníků vizitkou toho, kdo za něj zodpovídá.

Počítadlo návštěv, místo pro reklamu, partneři, zpětné odkazy a ranky

Říká se, že ve dvou se to lépe táhne a že celek je lepší než součet jeho částí, proto oslovujte a nabízejte spolupráci a partnerství stránkách se stejnou problematikou, nebojte se požádat je o výměnu odkazů či jinou podporu, nabídněte jim viditelné místo na vašem webu pro jejich reklamní banner, případně se optejte na cenu za vaši propagaci. Zkrátka získávejte kolegy a přátelé a sledujte, jak vám roste Page-rank a S-rank a přibývají noví a noví návštěvníci.

Čemu se vyhnout?

Chcete-li, aby váš web byl skutečně atraktivní a návštěvníci jej měli rádi, nedopouštějte se chyb, které řada webových tvůrců bez rozmyslu a opakovaně dělá. Vezmeme-li to od začátku, nikdy se nespokojujte s problémovým webhostingem. Ať už se jedná o výpadky, pomalou odezvu či nezájem ze strany správce například o aktualizaci na novější verzi PHP a další, upozorněte na nedostatky, a pokud neustanou, vyměňte poskytovatele. Nevolte dlouhou a jen těžko zapamatovatelnou doménu, aktualizujte či stále rozvíjejte vámi používaný redakční systém, zamezte útokům a pádům kvůli programovým chybám.

Co se týče designu, nikdy jej netvořte pomocí rámců, neboť jsou díky stálé adrese problémové nejen pro návštěvníky, ale také vyhledávače, nikdy se nespokojte pouze s částečnou optimalizací pro různé prohlížeče. V obsahu buďte originální, nekopírujte ničí texty ani styl, ani nikoho nenapodobujte. Máte svoji vlastní hlavu a jedině dobrým a originálním nápadem budete úspěšní. Rovněž nezapomeňte podpořit jiné projekty a weby a navázat tak spolupráci, protože v takovémto případě je jejich úspěch také z části úspěch váš, nezůstávejte sami jen proto, abyste nepodpořili konkurenci.

Dbejte na každou maličkost

Na úplný závěr bych si dovolil jednu menší radu. Spousta lidí si myslí, že na drobnostech nezáleží, neboť si jich stejně nikdo nevšimne, avšak to je velký omyl. Právě ono doladění veškerých maličkosti totiž dovede vaše internetové stránky k naprosté dokonalosti!