Úspěšný e-shop krok za krokem – 5. díl

V minulých dílech našeho seriálu několikrát zazněly věty typu „…pokud jsou uživatelé vašemu e-shopu věrní a vracejí se“…nebo „…e-shop neplní své cíle…“ a podobně. Jak ale zjistit, že to nastalo? Jak přijít na to, co mají vaši návštěvníci za lubem a proč se z nich nestali vaši zákazníci?

Vyhodnocování výkonnosti e-shopu

Znát cíle, které by vaše webové stránky měly plnit, je základ. Při vyhodnocování úspěšnosti webu je důležité zaměřit se právě na ně. Je důležité nepodlehnout mámení efektních a lákavých statistik o počtu návštěvníků či zobrazených stránek. I tato data jsou jistě zajímavá, ale sama o sobě nejsou dostatečným měřítkem kvality.

Dávno pryč je doba jednoduchých počítadel, ze kterých se dal zjistit jen počet zobrazení dané stránky, moderní nástroje nabízejí široké možnosti analýzy libovolného webu.

Začínat se musí od cíle

Na každém webu jde nalézt několik základních cílů. Zřejmě nejjednodušší situaci mají provozovatelé internetových obchodů. Jednoduše mohou zjistit, kolik obsloužili objednávek a kolik peněz u nich zákazníci utratili, což jsou jistě nejdůležitější měřítka úspěšnosti prodejního webu.

Webová analytika by vám měla posloužit především pro zvyšování výkonu e-shopu a ne jen k popisu současného dění. Zde přichází na řadu schopnost chápat zjištěné výsledky a dokázat podle nich upravovat způsob dosažení vytyčených cílů. V případě e-shopu je základním požadavkem, zvládnutý proces objednání zboží. V rámci nákupního procesu je dobré sledovat, jak uživatelé prostupují od vložení zboží do košíku až k dokončení objednávky. Dokážete určit, kam a proč odcházejí uživatelé, kteří si již vložili zboží do košíku?

Odhalení slabých míst prezentace by nás mělo přimět jednání, a opravě chyb. Na základě zjištěných dat je třeba připravit hypotézu a zpracovat návrh řešení. Vše je třeba otestovat. Jendou z metod je A/B testování, kdy se na vašem e-shopu zobrazují střídavě současná i nová varianta nebo varianty. Provedení testování vám umožní si přímo na svých návštěvnících vyzkoušet, jak budou reagovat na různé varianty procesu objednávky, vkládání zboží do košíku nebo registrace. Téměř v reálném čase tak můžete sledovat, které z vámi připravených variant se daří nejlépe.

Víte, kolik vás zákazníci stojí?

Hned v prvém dílu našeho seriálu jsme psali, že: „…internetový obchod není nic jiného než investice…“. Proto potřebujete vědět, jak se vyplácí. Zda fungují úpravy, které vás stály čas a peníze, ať už jde o vývoj nového e-shopu nebo o údržbu a zlepšování stávajícího řešení. Totéž platí pro reklamní kampaně a další způsoby získávání nových zákazníků.

„Co nelze měřit, nelze ani řídit. Sledujte výkonnost vašeho e-shopu a reklamních kampaní, do kterých investujete.“

Současné analytické systémy umožňují sledovat, jak úspěšné jsou reklamní kampaně nejen v přilákání nových návštěvníků. Sledujte, kolik z návštěvníků uskutečnilo nákup a stalo se vašimi zákazníky. Zjistíte, že některé kampaně vám sice přivádějí velké množství návštěvníků, za které platíte, ale nedaří se jim přivádět i nové zákazníky. Naopak, můžete mít kampaně, které vám přivedou jen pár návštěvníků, kteří se však stanou zákazníky.

Co fungovalo dříve, dnes již neplatí

Zlepšení výkonu vašeho e-shopu je proces, který ideálně nikdy nekončí. Neustále je co zlepšovat a sledovat výsledky vašeho úsilí. Ani precizně připravený e-shop nemůže odolat času a musí se stále přizpůsobovat okolním podmínkám, konkurenci. Průběžně sledujte a vyhodnocujte jak data z kampaně tak z procesů, které sledujete v rámci prezentace.

Nejdůležitější nakonec

Vše co jsme popsali výše, počítá s tím, že všechna naměřená data budou v rámci možností přesná. Základním předpokladem je dobře nastavená metoda sběru dat. Často i drobná chyba nebo opomenutí při nastavení měřícího systému může finální výsledek zcela znehodnotit a v lepším případě si toho všimnete ještě dříve, než začnete podle špatně naměřených dat jednat.