V zásadě o ničem jiném se dnes nemluví. Pokud alespoň občas brouzdáte po internetu, museli jste tuto stále velice žhavou novinku zaregistrovat. I když už od konce června, kdy byla oficiálně představena beta verze, kterou může omezené množství uživatelů již využívat, uběhly téměř dva týdny, diskuse neutichají a nový Google+ je jak vychvalován, tak kritizován, prozkoumáván ze všech možných úhlů a především připravován na své finální spuštění. Co vám nabídne? V čem je lepší než Facebook, a v čem naopak zaostává? Má vůbec šanci dominantní sociální síť ohrozit? O tom v dnešním článku.

O co se vlastně jedná?

Google+ je v podstatě nová služba tohoto internetového giganta, která se snaží dát mu výrazný sociální rozměr s jasným cílem – posílit svou pozici na trhu a zároveň nalomit konkurenční Facebook. V žádném případě se nejedná o nějakou zkoušku pokus/omyl, protože Google bere celý projekt nesmírně vážně – vývoj probíhal v utajení celý minulý rok, už teď je Google+ k dispozici i v češtině apod. Když použiji slova tvůrců, Google+ by měl uživatelům umožnit co nejjednodušší, nejpohodlnější a nejrychlejší sdílení informací na internetu, což ostatně potvrzuje i samotné motto projektu: „Sdílení ze skutečného života přizpůsobené pro web“.

Jaké funkce služba nabízí?

Pokud někde zahlédnete nebo uslyšíte slovní spojení Google+, pravděpodobně bude hned následováno slovem Kruhy (nebo v originále Circles). Ty jsou totiž v podstatě základní funkcí služby. Když bych měl Kruhy přiblížit běžným uživatelům Facebooku, bude to na základě populárních skupin, nicméně jsou tu odlišnosti. V první řadě má Google+ vše mnohem jednodušší – prostě označíte přátele, které chcete, a přetáhnete je do konkrétního vámi vytvořeného Kruhu. S nimi pak můžete sdílet libovolné informace.

Dále jsou tu tzv. Setkání (Hangouts), která vám umožní organizovat skupinové chaty, případně i videochaty. Jednoduše napíšete přátelům, že máte chuť si popovídat, a uvidíte, zda se někdo připojí, což lze i do již probíhajícího hovoru. Je tu jen jediné omezení – maximum deseti společně komunikujících přátel současně. Třetí v pořadí jsou Témata (v originále Sparks), která sice vypadají jako obyčejný vyhledávač, nicméně si zde můžete nastavit vaše zájmy, hobby atd. a Google pro vás bude vyhledávat novinky, které by vás mohly zajímat; ty pak pochopitelně můžete ihned sdílet s příteli.

Poslední funkcí jsou samozřejmě Fotky (Instant Upload) a Videa. Pokud jí ale chcete využít, musíme mít smartphone se systémem Android. Díky němu pak můžete snadno nahrávat právě fotky a videa přímo do vašeho alba v Google+.

Srovnání s Facebookem..?

Otázky, zda je nový Google+ lepší než suverénní jednička Facebook, jakou šanci má ukrojit si něco z jeho pozice apod., zaměstnávají už od konce června diskutéry a komentátory prakticky na všech internetových fórech zabývajících se touto tématikou. Já se moc nechci pouštět do nekonečných diskusí, takže spíše fakta. Google+ je bez jakýchkoliv debat kopií Facebooku, které je potřeba přiznat, že některé detaily zpracovala lépe a důkladněji. Když použiji jeden trefný komentář – pokud by si tvůrci Google+ udělali na papír seznam funkcí Facebooku a postupně jen odškrtávali, které už mají implementované, a po projití seznamu projekt spustili, nikdo by asi nenamítal, že to je jen výmysl. Google+ by totiž takhle klidně mohl být vytvořen.

Co může Google+ v boji s Facebookem pomoci?

Nechci ani tak posuzovat, jestli je v této funkci lepší Google+, nebo Facebook, ale spíš zdůraznit to, na čem může Google+ podle mnoha analýz stavět. Hlavním esem jsou notifikace. Google, to pochopitelně není pouze vyhledávač, ale i Gmail. Picaso, Reader, Docs atd. Důležité jsou především ty služby, kde je potřeba být přihlášen, protože poté vám Google začne automaticky podsouvat a nabízet, zda se nechcete připojit ke Google+. Malá ikonka, která nejprve bude mít tvar „+You“ a po připojení k sociální síti „+Vaše jméno“, vás bude neustále pobízet, abyste byli na sociální síti aktivní, abyste jí navštěvovali apod. Když se pak zamyslíte nad tím, kolik uživatelů ostatní služby Google využívá, dojde vám, že Google+ si získá minimálně několik miliónů lidí hned v začátcích a s tím už lze „něco podniknout“.

Další uživatele Google+ pravděpodobně získá z řad uživatelů chytrých telefonů. Jak už bylo řečeno, je pro ně připravena funkce Instant Upload a navíc je celý systém tvořen v HTML5 a umožňuje snadnou správu jak myší, tak prostřednictvím dotykového displeje. S tím prozatím Facebook soupeřit moc nemůže a je pravda, že Facebook získal masivní popularitu právě díky sdílení fotografií a je otázka, co se stane, když přijde síť, která to umožňuje sdílet o poznání jednodušeji.

Co ho naopak sráží?

První věc napadne snad každého – Facebook je o 7 let starší a má náskok zhruba 700 miliónů uživatelů. To je číslo, které se bude těžko dohánět. Problém je to o to větší, že uživatelé budou jen těžko používat dvě sociální sítě zároveň, a přecházet na novou, když na té staré máte všechny přátele, také není bez komplikací. Majitelé MySpace by mohli potvrdit, že dvě velké sociální sítě nemohou existovat, a že se uživatelé nakonec vždy připojí jen k jedné. Je sice možné, že to bude právě Google+, když ale přidám závěrem svůj názor, je to podle mě utopie. I když je o Google+ nemalý zájem, Facebook má stále dost času a prostředků, aby nedostatky, na které poukázal tento ambiciózní konkurenční projekt, napravil a svým uživatelům nedal jedinou záminku, proč ho opustit. Zuckerberg, který nedělá chyby, v čele; 7 let náskoku a téměř závislá uživatelská základna jsou podle mě hradby, které ani Google+ nedokáže prolomit. Ale uvidíme…