Pravděpodobně jste již slyšeli nebo četli o webu woot.com a jeho obchodním modelu. Pokud však nevíte, o čem je řeč, v článku se dozvíte více.

O co s tedy jedná? Obchodní model Woot se objevil na scéně již v roce 2004. Základní idea tohoto projektu byla až neskutečně triviální. Každý den se na internetových stránkách bude prodávat jen jeden druh výrobku za velmi nízkou cenu. Pokud zákazník nekoupí ihned ten den nabízené zboží, má smůlu. Druhý den tam bude jiné. Název pro tento prodejní model se poté ustálil na one-deal-a-day.

Musím to koupit rychle!

V základu marketingu tohoto projektu je nepochybně psychologický kalkul. Pokud dostanu potencionálního zákazníka do časové tlaku, bude spíše jednat impulzivně a spíše nakoupí. Kombinace nízkých cen, poměrně atraktivního zboží a časově velmi omezené nabídky tvoří dohromady opravdu výbušnou směs. S tím souvisí i další detaily, například to, že návštěvník Woot webu nemůže vidět, kolik ještě zbývá zboží na skladu.

Woot prodává zboží tedy do půlnoci dne nebo do vyprodání zásob. Kvůli tomu, však například nemůže garantovat výměnu zboží protože ho jednoduše nemá na skladu. Woot nabízí pouze vrácení peněz. Celkově je Woot pojat velmi spartánsky. Ve FAQ na woot.com lze nalézt různá doporučení, jak se zachovat v různých případech:

Nelíbí se vám zakoupené zboží? Prodejte ho na eBay. Nefunguje zboží? Ptejte se Google, komunity nebo výrobce. Pokud se rozhodnete nám zboží opravdu vrátit, pamatujete, že dopravu budete platit vy.

Na druhou stranu Woot neprodává zajíce v pytli. Zboží je poměrně detailně popsáno a včetně fotografií. U některého zboží je přiloženo i video. Navíc je k dispozici i diskuse ke každému výrobku přímo na hlavní straně.

Český woot?

V české republice vzniklo několik menší projektů na stejném principu nicméně zatím žádný z nich nedokázal přesvědčit o své životaschopnosti. Nejčastějším nedostatkem byla cena na úrovni běžných e-shopů nebo nekvalitní a nezajímavé zboží.

Je otázkou, zda se tento prodejní model vůbec může prosadit na malém trhu, jako je ten český případně i slovenský. Trh v USA nabízí velikostně poněkud odlišné možnosti. Možná by však mohlo stát za úvahu přidat tento princip již do zaběhnutých českých e-shopů. Internetový obchod by mohl nabízet své obvyklé zboží za standardní ceny plus každý den jiné výrazně zlevněné zboží v omezeném množství. Problém by však mohl nastat především v konfliktu s českou legislativou. Americký Woot je stavěn na jiné prostředí a například čtrnáctidenní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu by mohla tento obchod značně  pocuchat.