Spustit si na internetu vlastní e-shop je dnes již otázkou několika minut. Jenže doba, kdy stačilo jen internetový obchod mít, a objednávky se začaly hrnout, je už dávno pryč. Koupit nebo si pronajmout nějaké technické řešení internetového obchodu je nutnou, rozhodně ne však postačující podmínkou. A navíc tento krok není tím, kterým by se mělo začít.

Je toho hodně, co si musí internetový podnikatel, který chce být úspěšný, rozmyslet dříve, než začne vybírat technické řešení a ladit grafický design. Je potřeba mít rozmyšleno, jakou přidanou hodnotu mohu nabídnout oproti konkurenci. Nebo jak integrovat e-shop do firemních procesů, jak činnosti zautomatizovat, v jaké podobě shromažďovat potřebná data a jak je následně využít ve svůj prospěch – ať už k cílenému a personalizovanému oslovování zákazníků, analýze nabídky, reklamním kampaním či samotnému webu.

Mějte na paměti, že

„Veškeré informace a data o vašich zákaznících, vašem webu či vaší konkurenci jsou bezcenná, pokud je nedokážete využít ve svůj prospěch.“

Tím se dostáváme zpět na začátek – tedy k uživatelům, osobám, pro které je web určený. Čím lépe a důkladněji pochopíte cílové skupiny uživatelů vašeho webu a jejich potřeby, tím větší máte šanci dospět k vytouženému cíli – úspěšnému a fungujícímu e-shopu. V opačném případě budete úspěšní spíše omylem.

Úspěšné podnikání v online prostředí není jen o vytvoření webových stránek. Jedná se o celý proces, který má své zákonitosti, svůj vývoj, své potřeby, a který by měl být integrován s ostatními procesy firmy. Jak tedy postupovat, na co nezapomenout a jaké metody využít:

  • Cílové skupiny a jejich potřeby – o co později zjistíte, že web by měl vycházet z potřeb uživatelů, o to více vás bude toto zjištění stát.
  • Konkurence a konkurenční výhody – znáte svoje skutečné konkurenční výhody? Víte, čím se naopak liší vaše konkurence? Výborně, teď už jen je návštěvníkům vašeho webu vhodným způsobem sdělit.
  • Cíle E-shopu – u internetového obchodu si cíle definujete celkem snadno. Ale posoudit, zda jsou skutečně realistické a odhadnout kolik času a peněz budete muset k jejich dosažení investovat, je mnohem těžší.
  • Vývoj a tvorba e-shopu – jestliže budete později investovat do reklamních kampaní a přivádět návštěvníky na špatně vytvořený e-shop, část této investice se mine efektem. Nebylo by lepší její zlomek věnovat na vybudování kvalitního webu?
  • Obsah a nabídka – pro to návštěvníci a potenciální zákazníci přišli – najdou informace, které hledají, ve srozumitelné a přehledné formě? Bude pro ně vaše nabídka lákavá?
  • Vyhodnocování výkonnosti e-shopu – internetový obchod není nic jiného než investice. Takže potřebujete vědět, jak se vám každá investovaná koruna vrací a proč nezafungovaly nějaké úpravy, které vás stály čas a peníze.
  • Internetový marketing – potenciální zákazníci si sami váš web většinou nenajdou, je potřeba jim pomoci.
  • Smrt e-shopu – všechno krásné musí někdy skončit – web zastará a vyjde z módy, přestane plnit stanovené cíle, nebo sehrají roli nějaké jiné faktory. Pak je čas začít od znovu – od uživatelů, pro které má být určen, a jejich potřeb.

Ne náhodou představují první tři fáze pouze určitou přípravu a na samotné technické vytváření internetového obchodu dochází až později. Neúspěšné firmy, které začaly tím, že si nechaly vytvořit grafický návrh, nyní už vědí, že pečlivá příprava má svůj smysl. V dalších dílech se podíváme na jednotlivé fáze trochu detailněji.