Jak tak pravidelně procházím weby týkající se problematiky SEO a internetového marketingu obecně, narážím třeba i na kratší články, které mají ale poměrně zajímavý a hodnotný obsah a myslím si, že by měl být zmíněn i tady na Webžurnálu. Na druhou stranu by pro přehlednost titulní stránky nebylo dobré, aby tam byly desítky kratších článků, a tak je vždycky čas od času zformuji do jednoho článku a zveřejním, protože některé jsou opravdu velmi užitečné, a i když samozřejmě můžete namítnout – „To znám“, „To používám“ apod., já o tom nevěděl a nebudu jediný.

Sandbox opravdu existuje

Jako první tu mám jeden velice zajímavý experiment, který prokázal, že Google nevysílá informace do světa jen tak aby zastrašil, ale že opravdu koná. Léta se spekuluje o tom, zda opravdu existuje Sandbox, což je pomyslné místo, kde končí weby, které Google považuje za spam apod.; laicky řečeno jakýsi koš, kam budete zahozeni, pokud optimalizaci přeženete, odborněji supplement index. Google o tom pochopitelně vždy mluvil, ale ještě nikdo nevyzkoušel se do něj v praxi dostat a opravdu to jde díky masivnímu linkbuildingu.

V experimentu totiž Marcus Taylor na nové doméně bez jakékoliv historie založil web optimalizovaný na průměrné klíčové slovo (vzhledem ke konkurenci) a pustil se do masivního linkbuildingu. Za krátkou dobu získal 10 tisíc nekvalitních zpětných odkazů (i když neříká konkrétně jak), které navíc tvořil velmi okatě z linkfarem, MFA, druhořadých katalogů apod., přičemž za to nedal ani dolar. Co následovalo? Marcus vyletěl v kombinaci s faktorem nové domény na 1.místo na Google, kde se držel jen těžko uvěřitelné 3 týdny. Pak ho ale Google algoritmus doslova dostal, následovala penalizace a právě pád do Sandboxu a to dokonce i na přímé hledání konkrétních slov a spojení.

Tento pokus je zajímavý hned z několika úhlů pohledu. Za prvé prokázal teorie a hypotézy týkající se této formy penalizace. Pokud se nad tím ale zamyslíte, musí vás napadnout minimálně dva následky, jaké to má. Nejprve je důležitá ta doba tří týdnu, za kterou se přeci na první pozici na Google dají vydělat stovky a možná i tisíce dolarů. Je sice pravda, že poté váš projekt bude doslova k ničemu, ale pokud chcete vydělat na nějakých sezónních nebo momentálně populárních slovech – viz. vuvuzela, Fukušima apod., nemusíte tohle vůbec řešit. Další věc je teoretická, nebyla v praxi prověřena, ale jen těžko najdete argument, proč by to vlastně nemohlo jít a jedná se o to, že by takto šlo potopit konkurenční projekt. Pokud chcete zničit například nějaký e-shop, mělo by stačit získat mu v zahraničí (kam nesahá Seznam.cz) pořídit řádku nekvalitních odkazů a Google ho za pár týdnů zničí sám. Šlo by takto položit například i samotný vyhledávač? Jestli je na toto Google připraven je ve hvězdách.

Editace každého PDF

Já osobně jsem se mnohokrát potýkal s tím, že mi přišel PDF soubor zabezpečený respektive s omezenými právy na editaci, ve kterém byla chyba a já jí potřeboval opravit. Tisknout soubor a přepisovat ručně v podstatě zničí samotný elektronický dokument, takže jsem hledal něco, co by mi umožnilo editovat jakékoliv „pédéefko“ a našel jsem tento program nazvaný Foxit Reader. Pokud s ním chcete editovat, tak nehledě na to, jaký máte zrovna otevřený PDF dokument, jděte do Comments → Typewriter tools → Typewriter tool a klikněte kamkoliv na dokument. Foxit se vás na začátku zeptá i zda ho chcete mít jako primární prohlížeč PDF souborů, což je pochopitelně jen na vás, ale je i v tomto směru kvalitní, takže proč ne, i když má trochu slabší zabezpečení.

Zdražení domén

Poslední dnešní článeček je čistě praktický, protože k prvnímu dubnu budou zdražovat domény .org a .biz, a i když to nebudou nějaké závratné částky, pokud vám teď tyto domény expirují, tak s prodloužením platnosti neotálejte, protože proč platit víc než nutně musíte. Když se budeme bavit o konkrétních číslech, tak doména .org zdraží na 7.21 USD a .biz na 7.30 USD. Pochopitelně toto vychází z čísel, která publikovali správci obou domén. Je možné, že jednotliví registrátoři jen trochu sníží svou marži a na výsledné ceně se to ani neprojeví. Paradoxem také je, že naše česká doména dlouhodobě zlevňuje, když na globální úrovni všichni zdražují, ale to už je zase na jinou analýzu.