V minulém článku Jak získat zákazníky před Vánocemi je zmíněno několik možností, jak přilákat nové zákazníky a zvednout tak tržby. Kromě tvrdšího konkurenčního boje je předvánoční období i velmi hektickým časem. Nejeden e-shop může mít problém s dodáním zboží včas.

Na vině jsou dost často sami zákazníci, kteří shánějí dárky opravdu na poslední chvíli. V takových případech neobstojí ani e-shop s nejdokonalejší logistikou. Bohužel i v případech, kdy má zákazník na nepříjemné situaci podíl, jeho hněv bude s největší pravděpodobností směřovat na obchodníka. Ten musí těmto situacím předcházet již od počátku.

Různé možnosti dopravy

Jedná se o jeden ze způsobů, jak se vyhnout komplikacím s pozdním dodáním zboží. Pokud obchodník nabídne svým zákazníkům možnost expresní dopravy nebo alespoň další možnost dopravy, zvýší tím pravděpodobnost, že zboží přijde v čas. Zákazník si naopak rád připlatí za včasné dodání. Dobře může fungovat i možnost osobního odběru, touto možností však mnohé e-shopy nedisponují.

Upřímnost

Může ovšem nastat situace, kdy ani expresní doprava nedokáže zařídit včasné dodání. V tuto chvíli by měl prodejce zákazníkům potencionálním zákazníkům oznámit, že s největší pravděpodobností nebude zboží doručeno v čas, pokud bude zakoupeno nyní. Rozhodně se nevyplatí dělat “mrtvého brouka” a zboží dodat až po Štědrém dni nebo až po svátcích. Zákazník takové zpoždění pravděpodobně ponese velmi nelibě. Z toho plyne:

  • Pokud obchodník ví, že zboží nebude moci dodat, aby se mohlo objevit pod stromečkem, měl by u detailu zboží jasně sdělit očekávaný termín dodání.
  • Pokud nastaly komplikace s dodáním u již objednaného zboží, měl by zákazníka kontaktovat a nabídnout mu storno objednávky nebo určitou kompenzaci v podobě dopravy zdarma nebo dárku k objednávce.

Zákazníci ocení upřímné jednání, které jim umožní včas zareagovat. Naopak pokud obdrží vánoční dárek v půli ledna, rozhodně nebudou nadšeni a na internetu lze takové nálady velmi jednoduše prezentovat.

Dárkový poukaz

Populární je i možnost zakoupení dárkového poukazu. Přestože slouží primárně zákazníkům, kteří neví, co přesně koupit a nechtějí dávat peníze, lze ho dobře využít v této situaci. Díky tomu, že zakoupení dárkového poukazu probíhá elektronicky, nejsou s ním spojené žádné logistické obtíže. Zákazník může i na poslední chvíli zakoupit dárkový poukaz, rychle zaplatit kartou a vytisknout si ho. Obdarovaný si pak bude moci vybrat zboží, jaké bude chtít a vyhne dlouhým dodacím lhůtám.