Kvalitní popis produktu může změnit konverzní poměry internetové obchodu – často lze dosáhnout nárůstu o 30- 100 %. Stejně jako roste počet zákazníků, roste i návštěvnost z vyhledávačů, pokud je pro každý produkt napsán originální popis. Mnoho obchodníků ve svém e-shopu používá průmyslové popisky nebo spoléhá výhradně na obrázky. Průmyslové popisky nemusí odpovídat celkové povaze stránek a ty pak budí nekonzistentní dojem. Taková to situace přináší jedinečnou příležitost důvtipným obchodníkům – napsáním kvalitních popisků zboží získají unikátní konkurenční výhodu.

Tento článek parafrázuje anglický originál E-Commerce Copywriting: The Guide to Selling More a je publikován se svolením redakce Smashing Magazine.

Dobře napsané popisky měly dosahovat dvou cílů:
  1. zakládat důvěru
  2. přesvědčit návštěvníky, že konkrétní produkt je pro ně ten pravý

Potenciální zákazník si nemůže produkt prohlédnout, nebo si na něj sáhnout, protože samozřejmě není fyzicky přítomen v obchodu. Proto je důležité, aby popisek předpokládal potřeby návštěvníka. Díky tomu ho snáze přesvědčíte o důvěryhodnosti vaší společnosti. Získá jistotu, že vaše společnost mu dodá výrobky prvotřídní kvality. Přesvědčování a zakládání důvěry pouze pomocí textu je obtížné přesto proveditelné.

Musíte zvolit vhodný tón. Cosi na pomezí informačního a poutavého sdělení. Je nutné poměr mezi těmito dvěma složkami správně vyvážit. Pokud je popisek na vašich stránkách smysluplný, pak se mnohonásobně zvýší pravděpodobnost, že se  nabídka vašich výrobků a služeb střetne s potřebami zákazníka. V tomto článku se budeme zabývat několika technikami, které vás naučí prodat více výrobků a  vytvořit poutavý a jasně rozlišitelný popisek.

Formátování

Stránky elektronických obchodů by měly zvolit vhodnou kombinaci odrážek a odstavců. Odrážky jsou efektivnější v oznamování klíčových detailů a výhod výrobku, to dokazuje i poměr zběžných prohlédnutí (79 %) versus čtení textu slovo za slovem. Díky odstavcům získají popisy produktů jasnější strukturu a dokáží vyvolat specifickou emocionální odezvu.

Obrázek

Running warehouse (velkoobchod s běžeckými potřebami) používá odrážky i odstavce k popisu svých výrobků. Všimněte si, že formát odstavce se používá pro obecný popis. Základní fakta o výrobku jsou vyjmenována v odrážkách, a tak pro zákazníka rychleji dosažitelná než z odstavců.

Základy dobrého e-commerce copywritingu

Aby byl váš popis co možná nejjednodušší a nejčitelnější, měli byste se zamyslet nad následujícími  pravidly psaní a kontroly popisků

Vyvarujte se dlouhých vět

Dlouhé věty jsou těžko stravitelné a proto nevhodné k přesvědčování zákazníků. Věty zkraťte tak, že vynecháte zbytečná přídavná jména a rozdělte samostatné větné členy a vedlejší věty do více větných celků. Vyhněte se zbytečným „prodlužovacím“ frázím. Proč psát „za účelem“ když stejně dobře poslouží slovo „pro“? Nesnažte se text za každou cenu natahovat vkládáním zcela zbytečných přídavných jmen nebo příslovcí.

Vyvarujte se žargonu a klišé

Buďte srozumitelní. Klišé jsou neoriginální a odvádí pozornost návštěvníků. Používání žargonu, který návštěvník nezná, je matoucí. Pokud návštěvník váš produkt nepochopí, velmi pravděpodobně si ho ani nekoupí. Pamatujte, že vaším cílem je přesvědčit návštěvníka ke koupi vašeho výrobku. Květnatý jazyk, který nepomůže v rozhodování návštěvníka, si odpusťte.

Mluvte jednoduše

Vašemu psaní by mělo být snadno rozumět. Nesnažte se návštěvníka okouzlit svým slovníkem. Z používání patetických a rádoby úderných slov je cítit nezdravá přemíra snahy, popřípadě dokáží návštěvníky velmi jednoduše zmást.

Činný rod

Pište v činném rodě. Činný rod je srozumitelnější a spíše návštěvníka přesvědčí, aby si výrobek zakoupil.

Neříkat nic

Nejběžnější chybou je nemít žádné popisky na stránkách svých produktů.