,

Facebookové soutěže

Každý chceme mít spoustu fanoušků, kteří nás a naši stránku sledují a jsou ochotni reagovat na příspěvek, ať už zanecháním lajku nebo komentáře. Stejně tak vyhledáváme fanoušky, kteří naše příspěvky sdílejí a hltají je každý den.

Jak aktivní fanoušky najít?

Možná si stejně jako každý správce stránky lámete hlavu, kde a jak tyto aktivní fanoušky najít. Zkrátka jak získat ty oddané fanoušky právě pro vaši stránku. Existuje spoustu možností. Můžete:

Soutěže se totiž lehce šíří a to především tehdy, když soutěžíte o cennou nebo exkluzivní výhru. Stejně tak si vás a vaši stránku najdou noví fanoušci.

Typy soutěží

Na Facebooku se můžete nejčastěji setkat s těmito typy soutěží:

  • Kreativní
  • Losování
  • Tipování
  • Vědomostní

Každá soutěž je něčím specifická. V kreativní soutěži vás budou zajímat výtvory samotných návštěvníků – nejlepší básnička, fotografie nebo kreslený obrázek. Následně s odbornou porotou vyberete, kdo nakreslil nebo vytvořil nejlepší dílo. Můžete také zvolit cestu, která je na organizaci jednodušší – výběr náhodného komentáře.

Vědomostní soutěže pak jsou jednoduché – položíte otázku a vyberete buď prvního, kdo odpoví, nebo náhodně necháte robotem určit výherce. Samosebou, že musí odpovědět správně.

Soutěž Siemens na Facebooku

Co musíte splnit?

Soutěže se na první pohled zdají jednoduché, že? A máte pravdu, jsou. Jen nesmíte zapomenout na pár věcí a to jsou pravidla. Jak česká legislativa tak Facebook myslí na pravidla, které je dobré dodržet a neriskovat, že by přišel nějaký postih v případě nedodržení.

Česká legislativa

Dlouhou dobu bylo v naší legislativě zakotveno, že soutěže se posuzovaly dle následujících znaků:

  • soutěž, anketa nebo jiná akce o ceny
  • slosování nebo jiný náhodný výběr
  • nakoupení produktu nebo účast na reklamní či propagační akci poskytovatele nebo provozovatele
  • výhry v podobě peněz, cenných papírů, šeků či nevitosti a jiné věci

Soutěže se museli registrovat u ministerstva financí, které je takto mohlo hlídat. Stejně tak bylo zakázané pořádat spotřebitelské loterie pro účely maketingu, protože na ty je třeba mít speciální licenci a také nemohla výhra přesáhnout částku 20 000 Kč. Bylo toho víc, ale jelikož se píše rok 2017, pravidla se po pár letech opět změnila. 1.1.2017 totiž vstoupil v platnost zákon o hazardních hrách, kde již nejsou spotřebitelské soutěže nijak upravovány. Tudíž:

  • Není tedy již potřeba omezovat výši výhry částkami 20 000 Kč
  • Není potřeba soutěž registrovat na Finančním úřadě.
  • Není potřeba eliminovat či obcházet náhodný prvek.

Facebook

Pravidla ohledně soutěžích jsou zapsány v dokumentu, který se jmenuje podmínky používání Facebook Stránek.

Co je zakázáno

  • Nutit, aby se uživatel stal fanouškem
  • Označovat někoho nebo něco na fotografiích
  • Sdílet příspěvky stránky
  • Aby v zadání soutěže bylo sdílení soutěže na svém nebo cizím Timeline

Co je dovoleno

  • Vkládat fotografie
  • Komentovat
  • Dávat lajky komentářům

Jak vidíte, tak veškeré typy soutěží, které jsme ukázaly výše, splňují tyto požadavky. Nejde o žádné sdílení, označování a stávání se fanouškem. Můžeme vkládat fotografie, komentovat a lajkovat.

Jak připravit soutěž

Když známe pravidla a víme co si můžeme dovolit a co nikoliv, tak se můžeme pustit do tvorby soutěže samotné. Je třeba připravit cenu a výzvu, která lidi naláká.

Jakou hodnotu výhry zvolit?

Můžete vytvořit soutěž, kde udáte slevu na produkt třeba 3 procenta. Pokud se nejedná o reality nebo prodej automobilů, kde udělá i procento výraznější slevu, soutěž raději nedělejte. Soutěž je pak neatraktivní a lidé si budou myslet, že jste “škrti.”

Pokud ale nemáte k dispozici produkty úplně zadarmo a chcete zaujmout výraznější slevou, ideální je udat slevu přibližně od 20 do 50 procent. Tato sleva potěší a s ohledem na náklady na produkt vás to ve finále moc nestojí. Pro soutěž s jedním výhercem zvolte slevu klidně 50 procent, pro více výherců pak orientujte slevu raději níže. Soutěžící ani vaši zákazníci si nesmí na slevy a akce moc zvyknout, jinak nebudou nakupovat mimo slevy a ani soutěžit, když pro ně bude 20% sleva neatraktivní.

 

Připravte si texty

Nepotřebujete nutně copymistra, ale je dobré si dopředu rozmyslete o čem soutěž bude a jak ji popíšete, aby to zaujalo co nejvíc lidí. Také musíte pamatovat, že v soutěžním příspěvku musíte napsat následující:

  • že pořádáte soutěž – například: “[SOUTĚŽ]”
  • co je výhra soutěže – například: “Hraje se o zpracování analýzy klíčových slov se slevou 50%”
  • co mají fanoušci udělat, aby se mohli účastnit – například “Přidejte komentář, ve kterém popíšete obor vaší působnosti a proč řešíte analýzu klíčových slov”
  • kdy proběhne výherce a kde jej vyhlásíme – například “Výherce vylosujeme a vyhlásíme 1.1.2018”
  • prohlášení o tom, že Facebook nemá se soutěží nic společného – “Soutěž není žádným způsobem provozována, sponzorována nebo spojena s Facebookem a Facebook za ni neručí. Informace poskytnuté v rámci soutěže poskytuje účastník pořadateli, nikoli Facebooku.”

Spolu s tímto textem si připravte i nějaký poutavý obrázek, který se na první pohled bude líbit a přitáhne lidi, tudíž bude daleko větší šance, že potenciální účastník bude reagovat.

Obrázek soutěže na Facebooku

Teď již máte vše, takže je čas vše spojit do jednoho příspěvku a takto by to mohlo vypadat:

Soutěžní příspěvek ANT studio

Pravidla účastníků

Stejně tak, jako vy musíte dodržovat pravidla, tak i vy můžete požadovat dodržení pravidel ze strany účastníků. Může vám je sepsat například právník, pak je dobré tyto pravidla uložit na Facebookové stránce například do poznámky a v soutěžním příspěvku se na ně odvolat.

Jak vyhodnotit soutěž?

Vylosování vítěze je častý problém, který řeší spoustu majitelů stránek. Je dost pravděpodobné, že si bude někdo na výsledky soutěže stěžovat kvůli neobjektivitě. Tak si předem připravte čokoládu. 🙂 

Samotné vyhodnocení je jednodušší u kreativních soutěží – vítěze vybírá porota. Vybrat náhodně je složitější, protože soutěž lehce naroste do obřích rozměrů a může v ní soutěžit několik stovek lidí. Kdybyste mezi nimi měli nalézt ten nejlajkovanější příspěvek nebo vybrat pár šťastlivců, tak vám to chvilku bude trvat. Naštěstí tu máme nástroj, jako je AgoraPulse, kde můžete lehce vybrat opravdu náhodné vítěze.

Tato aplikace umožňuje zvolení vítěze v soutěži. Stačí si vybrat stránku na Facebooku, kterou spravujete a na které se soutěž odehrává, zvolit příspěvek (soutěžní otázku) a vybrat, co se s příspěvkem má dělat. Jsou zde tři možnosti vyhodnocení (automatického vyhodnocení), které můžete aplikovat:

Agora pulse - soutěže na Facebooku

  • náhodný výběr fanouška, který dal příspěvku Like, sdílel ho nebo napsal komentář
  • náhodný výběr fanouška, který správně odpověděl (správná odpověď se volí v aplikaci)
  • výběr fanouška, který dá fotku do komentáře a nasbírá nejvíce Likes

V aplikaci AgoraPulse lze vyhodnocení jednoho z těchto tří bodů vytvořit ve čtyřech jednoduchých krocích a ušetřit si tak často spousty času při prohlížení jednotlivých příspěvků a zápisu počtu určitých interakcí.

Není to jednorázová záležitost

Soutěže nemusíte pořádat každý týden nebo měsíc. Kvůli tomu, že soutěží nemusíte oslovit všechny potenciální fanoušky, je dobré ji například jednou za tři měsíce opakovat – jiné otázky, jiné požadavky, jiné výhry.

Stejně tak není dobré vyhlásit soutěž tak, že:

  • půl roku o sobě nedáte vědět
  • připravíte jeden příspěvek
  • za týden soutěž vyhlásíte
  • zase je na půl roku klid.

Správné vyhlášení vítěze na Facebooku?

Jakmile máte vybraného vítěze, tak ho ještě musíte zveřejnit. Z vlastní zkušenosti doporučujeme notifikovat o této věci na všech místech. Tedy vytvořit příspěvek, kde jméno vítěze uveřejníte, stejně tak okomentovat jeho komentář, případně mu napsat zprávu.

Vyhlášení výherce soutěže na Facebooku

Snažte se vyjít vstříc jeho požadavkům a přáním, určitě vám to oplatí až jej budete o něco žádat. Snažte se jednat co nejrychleji, aby se necítil podvedeně a snažte se s ním budovat další vztah.

Závěr

Přečetli jste si, jak může soutěž vypadat a na co si dát při realizaci pozor. Určitě vaši fanoušci soutěž ocení a nebudete vloženého času litovat. V případě, že byste chtěli pomoc, tak se nám nebojte napsat, rádi vám pomůžeme.

Martin Žatkovič, Petr Krauz | ANTstudio

Použité zdroje kromě vlastních zkušeností

http://www.vceliste.cz/socialni-marketing/souteze-na-facebooku-jak-je-nerealizovat-a-proc/

https://www.facebook.com/page_guidelines.php

http://strategie.e15.cz/zurnal/paragrafy-v-praxi-jak-zlegalizovat-souteze-1048216

https://mladypodnikatel.cz/souteze-na-internetu-t32674