Diaspora je název pro nově vznikající open source sociální médium, které chce rozbít současné paradigma centralizovaných sociálních médií? Právě název Diaspora napovídá, jakým způsobem to chce udělat.

Diaspora označuje v původním významu etnicky nebo nábožensky spřízněnou skupinu lidí, která je však rozptýlená mimo svou domovinu. Právě rozptýlenost a decentralizace je hlavním znakem nově vznikajícího sociálního média. Záměrně zde používám pojem sociální médium, protože sociální síť označuje vztahy mezi lidmi. Diaspora zatím tímto hlavním znakem sociální sítě (na rozdíl například od Facebooku) nedisponuje.

Na jakém základě bude Diaspora fungovat?

Ihned z počátku se dostaneme k potencionálně dost zásadnímu nedostatku – dostupnosti. Aby se autoři vyhnuli centralizaci systému, je Diaspora založena na fungování dílčích “podsítí” na samostatných serverech. Na svém serveru se tedy svou síť, která bude moci být spojena s dalšími obdobnými sítěmi, může vytvořit kdokoliv. Jenže ono vytvoření není rozhodně tak jednoduché, jako vytvořit si profil na Facebooku. Navíc v současné verzi (pokud se o vypuštění zdrojových kódů dá mluvit jako o verzi) podle dostupných informací nemá nijak zásadní nabízené funkcionalitě. Strohost lze ilustrovat na preview verzi Opendiaspora, kam se lze přihlásit.

Dobrý koncept a nic víc

Bohužel myšlenka decentralizovanosti a volnosti uživatelů v nastavení soukromí jsou v případě Diaspory zatím pouze na papíře. Koncept je to jistě  zajímavý nicméně zatím nefunkční. A přestože se mu dostalo poměrně slušné mediální pozornosti, rozhodně o tomto projektu nelze uvažovat jako o aplikaci, která položí Facebook na lopatky. Jakmile se projekt dostane do použitelného stádia, jistě si nalezne své uživatele, nicméně bych byl k jejich počtu skeptický. Reálné využití lze spíše očekávat v úzce odborně zaměřených komunitách. Na masovou sociální síť velikosti Facebooku rozhodně ale pomýšlet nemůže.