Obecně, ale i zde v komentářích už se vedly diskuse, zda mají vůbec tyto dvě sociální sítě nějaký konkrétní dopad na SEO, na ranky apod. a vzhledem k tomu, že jsem narazil na jeden rozhovor na anglických webech, mohou se různé hypotézy konečně opřít o nějaká fakta. Je sice už prosincový, ale to mu na zajímavosti rozhodně neubírá. Co tedy z otázek, na které odpovídali jak pánové z Google, tak z Bing, vyplývá?

I na tom, co se vám líbí, záleží…

Možná už jste se s tím setkali, ale na úvod by to mělo být zmíněno. Jak Google, tak Bing umožňují ve svých vyhledávačích nabízení výsledků, které jsou buď přímo napsány, nebo sdíleny přáteli na sociálních sítích. V praxi tedy pokud něco hledáte a někdo z vašich přátel to už potkal na Facebooku/Twitteru a něco s tím aktivně dělal, oba vyhledávače vám to podstrčí. Oba giganti tedy aktivně sbírají data ze sociálních sítí.

Jaké konkrétní dopady to má na ranky?

Tady se to trochu komplikuje. Nedá se ani v nejmenším předpokládat, že by vše bylo stejné jako u běžného webového vyhledávání, kde se Google i Bing rozhodují, jak ohodnotit ty miliardy indexovaných stránek; tyto nástroje týkající se chování sociálních sítí mají do jisté míry svůj vlastní režim. Obecně platí, že konkrétně Google využívá více než 200 různých faktorů (PageRank, Anchor text, HTML title tag apod.) na základě kterých stránky hodnotí a také jakési „algoritmizační mixy“.  Abychom se mohli posunout dál, shodneme se na jedné věci – i když obsah těchto mixů je pochopitelně zahalen velkým tajemstvím, oba vyhledávače potvrdili, že se snaží zohledňovat „lidskou aktivitu“ na webech, z čehož by mělo vyplývat, že sociální sítě dokážou výrazně pomoci. Je to skutečně tak?

Na Twitteru je odpověď jasnější

U Twitteru tomu tak opravdu je. Pokud má vaše stránka na Twitteru PageRank například 7 z 10 a dáte na ní tweetem link na stránku s nižším PageRankem, oba vyhledávače to pozitivně ohodnotí právě na základě té teorie o lidské aktivitě, která byla zmíněna o odstavec výše. Facebook zatím necháme stranou. Jen ještě jedna poznámka k tomuhle tématu, pokud zjišťujete PageRank vaší stránky na Twitteru, buďte vždy odhlášeni, jinak se bude díky novému Twitter rozhraní zobrazovat vyšší než ve skutečnosti je.

Jak je na tom tedy Facebook?

Twitter jsme tedy vyjasnili – to, jak moc aktivní jste na Twitteru opravdu má přímé dopady na to, jak si stránka povede ve webovém vyhledávání a díky linkům lze zvedat PageRank nižších stránek. U Facebooku vám to pomůže v některých případech pouze na Google, Bing jakousi lidskou aktivitu na této sociální síti moc neřeší. Ještě se zmíním o problematice nofollow odkazů, kterým je vlastně každý odkaz publikovaný jak na Facebooku, tak Twitteru. Pokud by to ani jeden z vyhledávačů neměl nijak speciálně upraveno, bylo by sice hezké, že hodnotí lidskou aktivitu, ale pro SEO méně významné, protože by neřešil tu „odkazovou“. Oba ale mají jakési nonstop spojení (především s Twitterem), které vyhodnocuje, jak moc často je konkrétní link tweetován/sdílen a to hlavně Bing ve vyhledávači zohledňuje; Google je trochu opatrnější.

Zajímavé otázky a odpovědi

Na závěr ještě přidám pár konkrétních otázek a odpovědí, o kterých si myslím, že jsou zajímavé, protože, jak už jsem zmínil, vycházím z rozhovoru Dannyho Sullivana s představiteli zmíněných vyhledávačů, který byl publikován na Search Engine Landu.

Odvíjí se síla linku od toho, jaká osoba ho na sociální síti odeslala?

Bing odpověděl jednoznačně, že ano. Google je opět tajemnější, ale přiznal, že bezvýznamné to není. Takže získávejte přátele, fanoušky a followery a pomůže vám to ve vyhledávačích.

Sledujete i odkazy sdílené na Facebooku – včetně zdí uživatelů a fanouškovských skupin?

Bing je opět ve své odpovědi přímočarý: „Jakmile se nejedná o privátní odkaz pouze pro přátele, počítáme s ním vždy.“ Google: „K linkům na Facebooku se chováme stejně jako k těm na Twitteru, takže ano.“

Závěrem ještě dodám, že z rozhovoru vyplývá, že dopad lze zvýšit, pokud se konkrétní odkaz objeví na každé sociální sítí. Doufám, že vám tento článek pomohl s tím ujasnit si, co je vlastně na sociálních sítích relevantní a třeba i vyvrátil některé rozšířené mýty.