Krátce po spuštění nové služby Google Instant ve spojených státech se objevily v poměrně renomovaných zdrojích články s názvy ve smyslu “Google Instant zabije long tail” a  podobné. Ponecháme-li stranou reálný dopad na SEO a long tail, mnohem zajímavější je princip linkbaitingu, který je hlavním cílem takovýchto nadpisů.

Linkbaiting je již poměrně dlouho používaná strategie získávání zpětných odkazů, která je ve své podstatě jen další technikou budování sítě zpětných odkazů. Linkbaiting je založen na publikování článků nebo zpráv, které mají za úkol přitáhnout maximální pozornost, aby ostatní stránky začaly dobrovolně odkazovat na web, který zprávu publikoval. Toho lze dosáhnout několika způsoby, podle toho, na jakou strunu lidské psychiky autor zahraje. Na výše zmíněném příkladu s Google Instatnt je evidentní snaha šokovat a především rozpoutat diskusi. Základem však stále zůstává kvalitní a relevantní obsah.

Google Instant a další

Pokud mluvíme o linkbaitingu v praxi, podívejme se na příklad Google Instant. Princip vyhledávání pomocí tohoto nového nástroje spočívá v tom, že uživatel dostane návrh slovního řetězce při každém napsaném písmenu. Přestože se nemusí jednat o nijak zásadní změnu, objevily se články, které se snaží maximalizovat počet získaných zpětných odkazů díky zájmu o novou službu Google. První z nich byl publikován na SearchEngineLand s názvem Will Google Instant Kill The  Long Tail? Vzhledem k tomu, že princip long tailu je jedním z klíčových faktorů, který pohání růst e-commerce odvětví, jeho zánik by byl doslova jadernou bombou. Nic takové s největší pravděpodobností nehrozí. Důležitou roli zde evidentně hraje i čas, přesněji rychlost reakce. Google oznámil na svém blogu vypuštění Instant přesně 8, září v 9:51. Zpráva o tom, že Google Instant zabije long tail vyšla 8.září v 15:21, tedy pouhých pět hodin po oficiálním uvedení. Pokud chtěl někdo zjistit další informace o této službě mimo oficiální zdroj, našel tento kontroverzní článek.

Podobný případ lze nalézt na serveru Wired, který v půlce srpna publikoval článek s názvem Web is Dead. Long Life The Internet. První tři slova z nadpisu zní senzačně – web je mrtev. Článek je doplněn ilustračním grafem, na kterém je ihned vidět, jak to jde s webem z kopce. Graf ale využívá několik logických fíglů, tak aby to vypadalo, že web opravdu končí. Byť tomu tak ani zdaleka není. V tomto případě lze nalézt dvojitý linkbaiting. V první vlně je publikována senzační informace. Těžko říct, zda byla druhá vlna zájmu plánována, ale právě díky logickým a metodologickým nesrovnalostem se vytvořila mohutná diskuse, která přitáhla další odkazy.

Je však nutné si uvědomit, že senzační titulek sám o sobě nedokáže iniciovat požadovaný proces. Vždy po něm musí následovat kvalitní a především originální obsah. Pokud dnes bloger zkopíruje zprávu o tom, že je web mrtev a přidá zmíněný graf, neštěkne po tom ani pes.