Přestože teprve končí září a ještě máme v živé paměti takřka letní teploty, rozhodně není od věci, začít se připravovat na předvánoční období, které je v oblasti e-commerce vždy náročné, ale nabízí obrovské příležitosti.

Drtivá většina majitelů nebo provozovatelů e-shopu již určitě zakusila náročnost předvánočního období. Pominu-li logistické komplikace, náročnost na lidské zdroje, časový tlak a související překážky v maximalizaci zisku, zůstane oblast propagace. A právě vhodná propagace může znatelně zvýšit již tak nadprůměrný zájem o nabízený sortiment. Protože ale příprava nástrojů, které se mohou stát konkurenční výhodou v boji o zákazníky, trvá určitý čas, není od věci se už nyní zaměřit na jejich přípravu.

Optimalizace a podpůrné weby

Prvním nástrojem, který vyžaduje delší čas na vytvoření a zaběhnutí je optimalizace na slovní spojení, která lze očekávat, že budou vyhledávaná v čase nadcházejících svátků. Slovní spojení musí být, co nejkonkrétnější, tak aby dokázaly využít možnosti long tail efektu. Musí být tedy úzce specializovaná, aby se vyhnula vysoce konkurenčním oblastem. Samotné cílení na málo konkurenční výrazy je běžnou praxí, v čase před Vánocemi se ale možnosti specifických slovních spojení ještě o něco rozšiřují.  Pro takovouto optimalizaci je ideální médium například blog, ve kterém lze pomocí nadpisů a výskytu slovních řetězců cílit na málo konkurenční fráze. Zatímco obecně lze cílit pomocí nadpisu “Bezpečné dřevěné hračky pro děti” před svátky může být efektivnější nadpis “Hitem letošních Vánoc budou bezpečné dřevěné hračky pro děti.” Bez dostatečné míry konverze by ale tato námaha neměla kýžený efekt, proto je vhodné umístit k článku nebo příspěvku na blogu i  jasně viditelný odkaz na stránku produktu již přímo v internetovém obchodu.

Příprava výzdoby

Ne nadarmo začíná leckterý kamenný obchod zkrášlovat výlohy různými řetězy, stromečky a ozdobami již počátkem října. Přestože mnoho lidí, si na předčasnou výzdobu obchodů stěžuje, psychologické sdělení je poměrně jasné – Vánoce se blíží, nakupte dřív než bude pozdě. Jistá paralela existuje i v případě internetových obchodů. Přímo na ně, lze umístit grafické elementy, které návštěvníky upozorní, že je se Vánoce kvapem blíží. Zde existuje mnoho variant, které se vždy musí odvíjet od zaměření e-shopu a jeho grafického stylu. Dalším poměrně oblíbeným nástrojem je rozesílání tématicky zaměřených newsletterů zákazníkům.

Slevy a akce

Společným znakem mnoha návštěvníků nebo zákazníků, kteří v předvánočním období prozkoumávají nabídku internetových obchodů, je jejich zájem nakoupit. Nemusí chtít nakoupit ihned, ale je velmi pravděpodobné, že něco zakoupí, respektive k tomu budou dotlačeni okolnostmi. V této situaci je návštěvník více nakloněn nákupu než, kdy nakoupit vůbec nemusel. Postrčit ho lze pomocí různých speciálních akcí nebo slev, které vyprší nebo skončí do určitého data, které by nemělo být například 23. prosince. Lepší varianta je připravit více různých slevových akci, které na sebe budou navazovat, ale jednotlivě budou mít kratší trvání. Zkrátka musí zákazníka motivovat k impulzivnímu nákupu.

Druhou možností je si předem připravit terén. Značně oblíbené jsou v poslední době tzv. slevové kupony. Zákazník podle výše nákupu dostane poukaz na určitou slevu při dalším nákupu. Tuto slevu ale nemusí uplatnit přímo on, ale kdokoliv, komu dá onen slevový kupon. V tomto případě může být výhodné v období například září a října emitovat vyšší počet kuponů, které nemusí nabízet nijak vysoké slevy, nicméně při rozhodování, ve kterém e-shopu zákazník nakoupí, mohou být klíčové.

Samozřejmě každý e-shop má svou určitou taktiku příprav na předvánoční sezónu. Toto jsou jen určité návrhy, jakým způsobem lze propagovat e-shop, které je vhodné začít realizovat již s předstihem.