Přestože se slova jako přístupnost nebo použitelnost stránek skloňují v různých kontextech velmi často, rozhodně není na škodu si připomínat různé chyby a nedokonalosti, kterým nemusí být  obtížné se vyhnout. Smashing magazine právě různé chyby v designu webů shrnuje v článku 9 Common Usability Mistakes In Web Design.

Uživatelské zkušenost je z velké části vytvářena použitelností webu. Pokud se bude uživatel jednoduše orientovat, nebude mít problém s hledáním ovládacích prvků a nebude obtěžován nebo zpomalován různými zbytečnostmi, zvýší se pravděpodobnost, že se na web vrátí. Pravidla použitelnosti platí jak pro statické weby, blogy nebo e-shopy stejně. Pokud má být kterákoliv z těchto forem úspěšná, musí respektovat pravidla použitelnosti. Jakými chybami se zabývá výše zmíněný článek? Letmé shrnutí naleznete zde, nicméně celý článek nabízí pěkné příklady i hlubší vysvětlení jednotlivých chyb.

  • Příliš malé oblasti, na které lze kliknout – Pohyb myší nemusí být příliš přesný, proto je vhodné rozšířit “klikatelné” oblasti aktivních prvků webu, aby uživatel nemusel složitě mířit kurzorem na aktivní prvek.
  • Nevhodně použité stránkování – jistým druhem nešvaru se stalo rozdělování článků nebo příspěvků na blogu na několik částí, aby se zvýšil celkový počet zobrazení stránky. To sebou ale nese riziko snížení počtu relevantních slov na jednotlivých stránkách textu, které mohou obsahovat zcela odlišné množství klíčových slov ve srovnání s textem jako celkem. V rámci SEO to může mást vyhledávače. Hlavně to však obtěžuje návštěvníky.
  • Duplikování title tagu – jednotlivé podstránky by měly mít vlastní title tag, který by co nejlépe vystihoval jejich zaměření.
  • Obtížně skenovatelný obsah – již bylo mnoha výzkumy potvrzeno, že běžný uživatel web nečte jako knihu nebo časopis, ale mnohem lépe tento proces vystihuje slovo skenování. To jakým způsobem budeme skenovat web je do značné míru ovlivněno rozmístěním jednotlivých prvků. Cílem by mělo být, aby uživatel nemusel u skenování přemýšlet, kde, co nalezne.
  • Absence kontaktu – uživatel by měl mít možnost spojit se s někým, kdo má na starosti web nebo e-shop. Lze využít různých řešení v podobě formulářů, minimálně by měl mít návštěvník k dispozici e-mailový nebo telefonický kontakt.
  • Chybějící vyhledávání – uživatelé potřebují hledat, obzvláště určité typy uživatelů.
  • Příliš mnoho funkcionality pro začátek – není nutné ihned zahltit návštěvníka výčtem všech funkcí. Možnost rychlého a jednoduchého startu spíše zaujme návštěvníky.
  • Nefunkční staré odkazy – aby návštěvníků nevyskakovaly chybové hlášky 404, je nutné přesměrovat stará nefunkční url pomocí kódu 301 v .htacess.
  • Příliš dlouhé registrační formuláře – pokud určité informace nutně nepotřebujete, neptejte se na ně, aby byl registrační formulář, co nejkratší.

Přestože se nejedná o žádná velká moudra, je vhodné mít tyto chyby na paměti, aby bylo možno se jich vyvarovat.