První, co návštěvník na stránkách uvidí, je vzhled. Mnohdy právě vzhled rozhoduje o tom, jak často a s jakými pocity se bude na váš web vracet. Je dokonce možné, že v případě, že design nepatří k těm nejpřehlednějším, nově příchozí člověk stránky ihned opustí.

Nejde však jen o dojmy návštěvníků, vzhled musí být i funkční a použitelný. Ačkoliv je hodnocení webu čistě subjektivní záležitost, existuje pár bodů, podle kterých je dobré se řídit. Na co si tedy dávat při výběru pozor?

1. Chyby v zobrazování

V prvé řadě to je zobrazení. Je třeba počítat s tím, že uživatelé internetu mají nainstalované různé operační systémy, různé internetové prohlížeče a že jejich monitory zobrazují v různém rozlišení. Bez ohledu na to by měl dobrý vzhled být odladěn tak, aby se všude a všem zobrazoval stejně a bez chyb. Když se web například v Internetu Exploreru (či jakémkoli jiném prohlížeči) zcela rozsype, nejedná se o kvalitní šablonu a je třeba ji buď odladit, nebo zvolit jinou.

2. Rychlost zobrazení

Je opravdu nezbytně nutné, aby šablona nebyla natolik složitá a tak špatně udělaná, že se ve spojení s vaším hostingem bude načítat několik minut. Uživatele to odradí a je velmi pravděpodobné, že stránky raději zavře, než aby tak dlouho čekal.

3. Přehlednost a použitelnost

Toto je velmi důležitý ukazatel kvality šablony, protože návštěvník nemá zájem na vašem webu desítky minut bloudit a hledat, co kde je. Důležité z tohoto hlediska je mít dobře udělané, přehledné menu, které návštěvníka samo navede.

Zcela nezbytné je mít na webu vhodně umístěné vyhledávání, aby člověk, který chce něco najít, mohl napsat klíčové slovo, stisknout „GO!“ a prakticky ihned se dostal tam, kam potřebuje. Jako doplnění vzhledu můžete vytvořit například mapu webu nebo stránku s radami, kde může člověk co najít.

Zmínila jsem slovo použitelnost. Nevíte, co tím myslím? Vzpomněla jsem si na chvíli, kdy jsem chtěla vytisknout jeden článek a ačkoliv jsem dala tisknout pouze označené (tedy text), vytisklo se mi i menu a hlavička. Vhodné tedy je, aby vaše šablona podporovala tisk článku a to bez jakýchkoliv grafických prvků.

4. Originalita a zapamatovatelnost

Toto je mnohdy opomíjený, někdy dokonce zcela zapomínaný bod. Pokud budou všechny weby stejné, návštěvník si může říct: „Ale vždyť tohle jsem už někde viděl, ne?“ nebo také: „Tenhle autor kopíruje vzhled.“ a podobně. Zkrátka nepůsobí zrovna nejlépe, když je váš web velmi podobný jinému.

Krom toho originalita úzce souvisí se zapamatovatelností. Člověk si web většinou zapamatuje podle něčeho neobvyklého, nového, co ještě nikde neviděl. Podle nějakého výrazného prvku v grafice. Je to důležité z toho důvodu, že si pak vaši návštěvníci budou pamatovat: „Jo tady jsem už byl a líbilo se mi tu. Web je příjemný a texty hodnotné.“. Nebo přijdou do vašeho e-shopu a řeknou si: „Jo, tady jsem před rokem nakupoval. Dodání rychlé, komunikace příjemná, mají tu to, co potřebuji. Proč to nekoupit?“.

Z výše uvedeného je jasně vidět, že vybrat dobrý design není jen tak. Vždy se jedná o individuální pocit a pravděpodobnost, že kápnete do noty každému je takřka mizivá. Proto je vhodné v případě, že vybíráte vzhled (nebo nějaký vytváříte), požádat kamarády, rodinu nebo někoho jiného (zkrátka pár lidí), aby si na chvíli k designu sedli, podívali se na něj a řekli vám, jak na ně působí. Případně jim zadejte úkol, ať najde tu či onu informaci a sami uvidíte, jak dlouho mu to bude trvat a zda se k dané informaci vůbec dostane.

Zkrátka: vzhled vždy vybírejte s rozvahou, dbejte na vaše svůj celkový dojem z designu, ale i pocity vašich potencionálních návštěvníků, protože důležité je především to, aby se líbil jim a na web se rádi vraceli.