Na začátku bychom si měli určitě definovat, co to vlastně doména je a hlavně proč vznikla. Doména je tedy základní adresní jednotka internetu, která označuje místo, kde se nachází uložená webová prezentace a na toto místo poté směruje náš internetový prohlížeč. Každá doména je unikátní. To znamená, že nemůže existovat další doména, která by byla úplně stejná. Docházelo by totiž k duplicitě a počítač by nevěděl, jakou prezentaci zrovna myslíte. Domény vznikly kvůli lepšímu zapamatování adresy, protože na počátku světové sítě internet se do prohlížeče zadávala pouze čísla. Konkrétně se jednalo o IP adresu serveru, kde je webová prezentace uložena. Jelikož si ale lidský mozek spíše zapamatuje slovní spojení či jednotlivé slovo než řadu nic neříkajících čísel, tak se pod tato čísla (IP adresy serverů) přiřadily jednotlivé domény, které je nahradily. Samozřejmě i dnes můžete místo domény použít IP adresu, pokud ji znáte. Tento postup se používá v případě, kdy  se na straně domény vyskytnou nějaké problémy. Může se totiž stát, že doména na určitou dobu tzv. vypadne ze sítě. Dnes se to ale již moc nestává, protože společnosti si toto hlídají a vyvíjejí stále novější technologie.

Jak se mohou domény dělit?

Domény se dále rozdělují podle dvou způsobů a to podle koncovky a podle úrovně. Každá doména se totiž skládá z několika částí. Doména 1.úrovně je někdy nazývána „koncovka“ nebo top level domain (TLD), jedná se zpravidla o národní koncovku (CZ, DE, COM, EU apod.) Ve většině případů určuje jazyk, ve kterém je webová prezentace zhotovena ale nemusí tomu tak být. Doména 2.úrovně se nachází před doménou 1.úrovně a je oddělena tečkou. Takovouto doménu si můžete zaregistrovat u akreditovaných registrátorů domén. Doména 2.úrovně obsahuje většinou název webové prezentace či její konkrétní zaměření, aby se případně dala snadno odvodit, pokud ji  uživatel nezná. Příklad takovéto domény je: „webzurnal.cz“. Následuje doména 3.úrovně, někdy taktéž nazývaná jako subdoména. Nachází se před doménou 2.úrovně a je opět oddělena tečkou. Subdoména se používá pro bližší specifikaci obsahu. Umožňuje vytvoření dalších prezentací, které se specializují jen na určitý obsah. Používá se zejména na větších portálech, které obsahují již mnoho informací a je lepší obsah rozdělit do několika kategorií a vytvořit pro ně samostatné stránky pro lepší orientaci. Výhodou subdomén je, že je vytvoříte snadno a velmi rychle a navíc zdarma. Následují domény dalších úrovní, které již nejsou tak běžně používané, protože postačí již zmíněné úrovně, nicméně je lze vytvořit. Na internetu a zejména při komunikaci s jinými uživateli se můžete setkat také s označením doména 1.řádu, což je v podstatě to samé jako doména 1.úrovně atd.

Rozdělení domén podle koncovek

Ještě bych se vrátil k doménám 1.úrovně, které se ještě dále dělí na domény národní a domény generické. Národní domény se vztahují vždy k určitému státu a jsou ve správě jednotlivých organizací, které jsou státem určeny a mají náležité povolení. Národní správce domén je v České republice např. CZ.NIC. Tyto společnosti vedou centrální registry a mohou si určovat pravidla a podmínky, za kterých si lze zaregistrovat specifickou doménu, kterou mají ve správě. V některých případech si může tuto doménu zaregistrovat pouze občan té dané země či právnická osoba podnikající v daném státě. V České republice toto omezení neplatí. Generické domény si může zaregistrovat kdokoli bez ohledu na občanství či jiné náležitosti. Jedná se např. o domény COM, BIZ, NET, NAME, INFO.

Jakou doménu si zvolit?

Když už víme co to je vlastně doména, stojí před námi otázka jakou doménu si zvolit a jestli to jak se rozhodneme, nějak ovlivní v budoucnu provoz webové prezentace? Ano je mnoho faktorů, na které se musí při výběru domény přihlížet. Vybírat musíme tak, aby byla doména vhodná. V první řadě bychom si měli zhruba rozmyslet, jakého tématického okruhu se bude naše webová prezentace týkat. Poté souhrně tento okruh informací pojmenovat jedním slovem či slovním spojením, nejlépe co nejkratším. Toto slovo či slovní spojení by mělo být lehce zapamatovatelné a navíc alespoň trochu vyhledávané lidmi pomocí internetových vyhledávačů, aby mělo také nějaký efekt na SEO (viz dále). Pokud se jedná o firemní webovou prezentaci nebo stránky o nějakém konkrétním produktu, doporučuje se jako doménu zvolit název společnosti, které se stránky týkají anebo v případě produktu jeho název. Většinou totiž běžný uživatel internetu, který se o Vaší firmě či nějakém produktu dozví, nejprve zkusí zadat název do adresního řádku internetového prohlížeče a až poté pokud nic nenalezne hledá přes vyhledávač ale zde hrozí riziko, že nebudete mít správně optimalizovánu vaši prezentaci pro vyhledávače, načež se potencionálnímu zákazníkovi zobrazí stránky konkurence a on nakoupí u ní.

Co to je SEO? Má na něj doména vliv?

Každá doména má vliv na SEO (Search Engine Optimalization). SEO znamená optimalizace internetové prezentace pro fulltextové vyhledávače jako je např. Seznam, Atlas, Centrum či Google. Pokud se Vám totiž podaří stránky správně optimalizovat, vyhledávač vaše stránky zobrazuje na 1.stránce po zadání určitého klíčového slova, na které jste optimalizovali. Tím pádem zajistí příchod hojného počtu potencionálních zákazníků nebo návštěvníků. Více o SEO se můžete dozvědět na stránkách Webžurnálu v sekci SEO. Vhodně zvolená doména má určitě významný vliv na SEO, protože pokud doménu tvoří hodně vyhledávané klíčové slovo anebo ho doména obsahuje, splňuje webová prezentace 1.kritérium správné optimalizace a zároveň máte velkou šanci, že po dokončení SEO přijde na vaše stránky hodně návštěvníků nebo potenciálních zákazníků, protože základem optimalizace je vyhledávanost daného slova ve vyhledávačích. Proto je velice důležité si nejprve zjistit statistiky vyhledávanosti, které jsou veřejně přístupné a každý vyhledávač k nim umožňuje přístup. Po zadání vámi vybraného slova do vyhledávače se zobrazí výsledky nejlépe odpovídající vašemu hledání a zároveň máte možnost kliknout na odkaz pro zobrazení statistik hledanosti vámi zadaného slova, většinou se tento odkaz nachází úplně dole. Google má pro tento nástroj vyhrazenu speciální stránku a proto musíte zadat do vyhledávače „statistiky vyhledávače Google“ apod.

Shrnutí

Výběr domény je jedna z nejdůležitějších základních částí, při tvorbě webové prezentace a podle toho jak se rozhodnete a jakou doménu zvolíte se budete v budoucnu buď potýkat s problémy anebo budete mít tzv. vystaráno. Proto je třeba při výběru domény pečlivě zvážit všechny možné návrhy a nejlépe vyřazovací metodou postupně vyřadit návrhy, které podle výše popsaných kritérií nevyhovují. Pamatujte zejména na to, že lidé mají často problém s pamětí a tím pádem zde platí pravidlo: čím jednodušší a zapamatovatelnější bude vybraná doména, tím více lidí si ji zapamatuje z doslechu nebo při čtení. Pokud si myslíte, že jste natolik schopní a dokážete na své stránky přivést návštěvníky i jinými metodami, tak si zvolte doménu, která se vám třeba nejvíce líbí a zapomeňte na to co jsem psal výše. Popsal jsem pouze tu nejzákladnější cestu, kterou se můžete vydat ale těch cest je samozřejmě mnoho.

Zdroj: www.forpsi.cz