Úspěšný e-shop krok za krokem 2.díl

Cílové skupiny a jejich potřeby

Zeptáte-li se firmy provozující či chystající nový e-shop, jaké jsou cílové skupiny jejich webu, odpověď často zní „všichni“, nebo v lepším případě alespoň „naši zákazníci“. Z pohledu laika má taková odpověď svou logiku – na můj web se přeci mohou přijít podívat všichni uživatelé internetu, je tedy určen pro všechny. Při budování internetového obchodu se ovšem s takovou informací pracuje těžko. Již samotný význam slova „cílit“ jaksi vylučuje zahrnutí „všech“, vyplývá z něj zaměření na užší skupinu.

Nabídnout na webu „všem“ „všechno“ lze stěží. Je potřeba se rozhodnout, jaký obsah na webu bude. Ideálně by měl odpovídat tomu, co očekávají lidé, jež chcete na webu oslovit. V úvodní fázi tvorby nového e-shopu je tedy dobré se zamyslet a ujasnit si:

  • komu je web určen
  • co na něm najde

Určení cílových skupin

Skupin návštěvníků, které váš e-shop osloví, může být velké množství a každá ze skupin přichází s trochu jinou potřebou. Někdo přijde s tím, že hledá konkrétní produkt a zajímá ho, zda tento produkt máte, zda ho máte skladem a samozřejmě za jakou cenu – je pro vás takový člověk tím pravým zákazníkem? Máte mu co nabídnout? Pokud ano, umožněte mu, ať se k informacím, které hledá, dostane co nejsnáze.

Ale co když ta hlavní přidaná hodnota, kterou nabízíte, není zrovna skvělá skladová dostupnost a nejnižší cena? Všichni nemohou být nejlevnější, a ani nemohou mít k dispozici veškeré zboží skladem. Co s tím? Budete muset internetovému obchodu vnuknout trochu jiný nádech – přizpůsobit tomu strukturu, kategorie zboží, vzhled e-shopu, navigaci či popisky produktů a kategorií, a tím návštěvníkovi „prodat“ své skutečné konkurenční výhody – jinak neuspějete.

Vidíte – internetový obchod a jeho podoba musí vycházet ze specifikace hlavních skupin návštěvníků. Takže začít tím, že si vyberu technické řešení, a potom teprve začnu přemýšlet, na koho se vlastně se svým e-shopem zaměřím, je cesta do pekel.

Mějte na paměti, že

„Kdo honí moc zajíců najednou, nechytí žádného. Vyberte pro Váš e-shop klíčové cílové skupiny návštěvníků a na ty se zaměřte.“

Potřeby cílových skupin

Když víme, na koho se má můj e-shop zaměřit, je třeba specifikovat, s jakými potřebami a očekáváními tito lidé přijdou. Budou chtít širokou nabídku a v té se sáhodlouze sami „přehrabovat“ nebo budou očekávat, že jim doporučíte vhodný produkt a poradíte s výběrem?

Návštěvníci na web většinou přicházejí motivováni nějakou potřebou a hledají nejrychlejší cestu k jejímu uspokojení. To, co s jejich potřebou nesouvisí, je zpravidla příliš nezajímá, a pokud nenaleznou, co hledají, v dostatečně krátkém čase, není nic snazšího, než se poohlédnout jinde. Vždyť otřepaná, leč pravdivá fráze tvrdí, že na internetu je konkurence vzdálena jen několik kliknutí myši. Je tudíž důležité

  • Vědět, s jakou potřebou návštěvník na web přichází,
  • A nabídnout mu co nejsnažší cestu k cíli.

Co s cílovými skupinami a jejich potřebami

Už víte, na jaké potenciální zákazníky se svým e-shopem zaměříte. Tušíte také, co tito lidé budou od vašeho e-shopu očekávat a s jakou potřebou přijdou. Jak to teď využít při vytváření struktury a vzhledu e-shopu? To je úloha především pro profesionálního návrháře webů, ale selský rozum je často dostačující – podívejme se na pár příkladů:

  • zaměřujete se na zákazníky, kteří „jdou“ po konkrétním výrobku – pak je vyhledávání jedním z nejdůležitějších prvků vašeho webu – musí být vidět a výborně fungovat
  • jsou vaší cílovou skupinou lidé, kteří nerozumí technickým parametrům kupovaných výrobků a potřebují poradit – fungující vyhledávání vám v takovém případě nepomůže, je třeba věnovat pozornost popisům kategorií zboží či jednotlivých produktů, zprovoznit diskuse k jednotlivým výrobkům a pružně na dotazy reagovat či poskytnout lidem průvodce výběrem
  • je váš e-shop pro někoho, kdo přichází s tím, že chce produkt, který bude mít5 požadovaných parametrů – takoví lidé se budou pídit po parametrickém vyhledávači zboží, budou u výrobků vyžadovat přesnou technickou specifikaci a popis jednotlivých parametrů a ocení srovnávač zboží
  • podobných příkladů najdete desítky

Co si z toho odnést? Nevybírejte technické řešení podle toho, kolik funkcí nabízí. Hledejte řešení, které bude mít výborně zvládnuté funkce důležité pro vaši cílovou skupinu s ohledem na jejich potřeby.