, , ,

Na co si dát pozor při spuštění webu podle Pavla Ungra

Poměrně zajímavým tématem na ShopCampu 2016 bylo pro mnoho lidí spouštění webu bez SEO kontroly. Ať už jde o redesign nebo o spouštění nového webu, nemělo by se na to podle Pavla Ungra zapomínat. Proč SEO kontrolu dělat, jaké hlavní chyby při spouštění webu jsou a na co nezapomenout?

Neměníme URL

URL je jedním ze SEO parametrů, ač je to spíše parametr minoritní. Pokud tak na starém webu nejsou URL zrovna ideální, nabízí se dvě varianty – zachovat je a nebo je přesměrovat. Při zachování adres neztratíte hodnocení URL – například podle zpětných odkazů, což je dobře. Pokud budete adresy měnit, nesmíte zapomenout na přesměrování. Pokud je přesměrování nezbytně nutné, proč ne. Pokud chtete například měnit koncovku adresy (.htm, .html, /, /index.php apod.), raději na to zapomeňte a koncovku ponechejte tak, jak je.

Všechny adresy lze zjistit pomocí různých nástrojů – ideální je kombinace Google Analytics a Search Console, Majestic SEO nebo Ahrefs a Screaming Frog či Xenu. Přesměrování by mělo být vždy nastaveno na 301! Jinak se vám propadne návštěvnost, tržby a další plnění cílů. Napárování starých a nových URL je možné buďto manuálně do tabulky nebo automaticky s pomocí programátora.

Optimalizace stránek

I před redesignem bezpochyby optimalizujete jednotlivé titulky, nadpisy, descriptions, texty odkazů nebo názvy souborů podle analýzy klíčových slov. Před spuštěním webu je nutné projít celý web a nastavit všechny tyto parametry znovu. Málokdo při kódování a plnění řeší titulky nebo alty u obrázků, což je špatně, ale zcela běžné. Nejsou na to peníze.

Vyhledávač při procházení nového webu zjistí změny v obsahu a pozice by se mohli nepříjemně propadnout.

Optimalizace obrázků

Obrázky prodávají především v módním odvětví. Proto jsou důležité obrázky – jejich alty, titulky, popisky… Ale i responzivita, strukturovaná data nebo obrázková sitemapa. Spousta lidí vybírá podle vzhledu, takže se na obrázky nesmí zapomínat.

Duplicity

Velkým problémem na 99% e-shopů jsou duplicity. Mezi nejčastější chyby patří filtrace, stránkování, varianty produktů a URL bez obsahu. Pokud vyberete modré kalhoty, kategorie se nesmí jmenovat Kalhoty, ale Modré kalhoty.

U stránování nestačí na každý parametr stránky v URL nasadit noindex,follow, ale také doplnit parametr rel=prev/next. Vyhledávač tak ví, že ze stránky s parametrem 2 je možné přejít dále a stránka bez parametru (rel=prev) je s parametrem index, follow.

Interní odkazy

Odkazy na webu jsou velmi důležité, mnohdy stačí zlepšit interní prolinkování a získáte lepší pozice. Na každou stránku by měl vést alespoň jeden odkaz – aby se uživatel i vyhledávač mohl na stránku nějkým způsobem dostat. Na hlavní stránky by mělo vést více odkazů, na ty méně důležité postačí jeden, dva. Interní odkazy lze také automatizovat – na určitý dotaz lze přes DB doplnit odkazy automaticky. Lepší je ale citovka.

Robots.txt

Po spuštění se nesmí zapomenout upravit soubor robots.txt. Mohlo by se totiž stát, že se vyhledávač na tento soubor dostane, zjistí, že je ostrá verze webu pod noindexem a celý ho z vyhledávání sundá. V robots.txt by se měl objevit odkaz na sitemapu, která bude nastavená jak jinak, než správně.

Sitemap.xml

Odkaz v robots.txt, pouze indexované stránky (bez parametru noindex, follow) a nastavení frekvence – to je sitemapa. Vyhledávači je dobré posílat pouze stránky, které chcete propagovat. Stránka o obchodních podmínkách nebo informacích o dopravě pravděpodobně nikoho zajímat nebude.

Pokud máte velký e-shop, lze využít sitemap index. Tam lze rozdělit sitemapy pouze pro kategorie, produkty, obrázky apod. V GSC pak nahrajete všechny typy sitemap a ty můžete lépe kontrolovat. V sitemapě by se také neměly objevit stránky 404, 500 nebo s přesměrováním 301 apod. Robot by pak mohl sitemapě přestat důvěřovat a celou by ji mohl začít ignorovat.

Přechod na HTTPS

Při redesignu nebo spouštění nového webu je dobré přejít na protokol HTTPS. Nejen, že si s tím vyhledávače poradí, ale také lze říci, že to mají raději. U e-shopů navíc díky HTTPS nebudou statistiky ze zboží.cz padat do referralu. O přechodu na HTTPS se dozvíte více v našem článku. Zde platí jednoduché pravidlo – vše musí být přesměrované 1:1.

Responzivita

U některých webů je podíl přístupů z mobilních zařízení více než 50 %. Proto je důležité, aby byla responzivní verze rychlá a dobře vypadala. V mobilu nepotřebujete všechny stránky, tolik navigačních prvků… Ideální je navrhovat weby od responzivní verze a pak jednotlivé prvky pro desktop přidávat.

Vypnutí JavaScriptu

Vypněte si JavaScript a podívejte se, jak vaše stránky vypadají. Pokud máte na webu elegantní načítací pole, při příchodu robota je vidět pouze to. Web bez obsahu nechcete. Nemůže fungovat. Web bez JavaScriptu nemusí web vypadat nádherně, měl by ale zobrazit alespoň nějaký obsah ve srozumitelné formě.

Silné stránky

Posledním důležitým prvkem před spuštěním webu je identifikace silných stránek na starém webu. Jde o stránky, které přivádí hodně lidí, mají dobré pozice nebo disponují velkým množstvím odkazů. U těchto stránek sledujte pozice, změnu stránky – vše, co by jejich propadem mohlo znamenat značný propad čehokoli důležitého.