Z článků uveřejněných na našem serveru jistě víte, že tvorba zpětných odkazů je pro tvorbu úspěšného webu zcela nepostradatelnou věcí. Zatímco jsme se v jiných článcích bavili o teoretických možnostech, jak budovat zpětné odkazy, dnes se podíváme na konkrétní nástroje, které vám při vašem snažení mohou výrazně pomoci.

Bez dobrých nástrojů se neobejdete

Každý kdo měl někdy co dočinění s tvorbou a získáváním zpětných odkazů ví, že dobrý kufřík plný nástrojů pro tvorbu odkazů je zcela nepostradatelný. Některé nástroje vám pomohou získat zvláštní informace či náhledy do jiných stránek, zatímco jiné ukáží cestu, kam by se mohly ubírat cíle vašich nově vytvářených linků. Používání kombinace různých nástrojů může bez pochyby vést až k jakési analyzační paralýze, ale se správnou sadou nástrojů si buďte jisti, že vždy zachytíte správný směr, kterým by se měly ubírat vaše odkazy.
V tomto článku si popíšeme několik velece užitečných nástrojů a to včetně tipů, kde je můžete získat.

Analýza jedním kliknutím

Pokud se potřebujete dozvědět o svém webu jednoduché informace, jako je například počet odkazů vedoucích na vaši stránku, nebo třeba jaký anchor text je používán (příliš) často, zcela jistě potřebujete nástroje, které vám tyto informace poskytnou pouze několika kliknutími. Takzvané one-click analysis tool (česky nástroje pro analýzu jedním kliknutím) jsou předurčeny k tomu, aby vám žádanou infprmaci skutečně rychle dodaly.

SearchStatus

Ve skutečnosti není  SearchStatus nástrojem v pravém slova smyslu, protože se jedná o sestavu několika jednotlivých nástrojů sloučených do jednoho pluginu pro FireFox. Tento plugin vám poskytne užitečné informace o Google TBR, stránkách a doménách přístupných přes Yahoo! SiteExplorer, případně informace z Google cache, kde zjistíte, odkud přicházejí vaši návštěvníci. SearchStatus vám také umožní zvýraznit všechny nofollow linky, což je velmi užitečné.

Plugin umožňující zjišťování uvedených informací stáhnete na adrese: http://www.quirk.biz/searchstatus/

LinkDiagnosis

Dalším z řady one-click nástrojů je LinkDiagnosis. Tento nástroj můžete získat v podobě běžné webové stránky, případně jako FifeFox plugin. LinkDiagnosis se snaží odfiltrovat všechny nekvalitní linky (ne vždy zcela s úspěchem), vytváří seznam anchor textů a zkouší vytvářet seznam nejpopulárnějších stránek na doméně, kterou prozkoumáváte.

Velkou výhodou uvedeného nástroje je, že data získaná při analýze si můžete stáhnout (možnost exportu dat je vždy vysoce ceněna) jako CSV soubor a použít ho jakkoli chcete.

Rychlost práce LinkDiagnosis zavisí na rozsahu profilu zpětných odkazů prozkoumávané stránky. Analýza malého webu zabere pouze několik sekund, ovšem u rozsáhlých webů se tato doba může protáhnout až na půl hodiny. Pokud však budete trpěliví, LinkDiagnosis vám vytvoří kompletní hlášení o tom, jak si analyzovaná stránka stojí.

Pokud potřebujete celkové shrnutí profilu linků na určitém webu, chtějte po LinkDiagnosis analýzu nejdůležitější stránky z hlediska příchozích odkazů, kterou můžete na zkoumaném webu nalézt.

LinkDiagnosis najdete na adrese http://www.linkdiagnosis.com/.

Nástroje pro hloubkovou analýzu

Doposud jsme se bavili o nástrojích pro „povrchové“ zkoumání stránek. Pokud však chceme získat informace, například o své vlastní či konkurenčí stránce, budeme muset jít s analýzou mnohem hlouběji. Nástroje, které umožňují hloubkovou analýzu, vám mohou například ukázat stavební strukturu odkazů na stránce, backlinky a možná i pohled do minulosti.

Jistě jste už v souvislosti s hloubkovými nástroji slyšeli o Webmaster Tools od společnosti Google. Tento nástroj jistě dokáže zprostředkovat množství užitečných informací, ale jeho potíží je, že není pomocí něho možné zkoumat i okolní stránky. Znamená to, že Google Webmaster Tools můžete použít pouze pro svou stránku. Proto se zde s ním nebudeme dále zabývat.

MajesticSEO

Oba nástroje z dílny SEOmoz s názvy Linkscape a MajesticSEO zkouší vytvářet komplexní index webu pro účely SEO (optimalizace stránky pro vyhledávače). Zatímco Linkscape má mnohem lepší uživatelské prostředí než MajesticSEO, je uživateli častěji používán právě druhý jmenovaný. Umožňuje totiž oproti Linkscape dodat mnohem větší množství informací, přičemž všechna zjištěná data (oproti omezenému množství u Linkscape) mohou být exportována do souboru CSV. MajesticSEO je zdarma při používání pro vlaství webovou stránku (je požadována pouze verifikace), pokud budete mít zájem o deatilní průzkum stránek konkurence, budete muset platit.

MajesticSEO též disponuje tzv. Bad Neighborhood Checkerem, který vytvoří seznam až 25 domén (třídy C a D) na vaší IP adrese. Jednotlivé adresy jsou řazeny podle počtu zpětných odkazů. Největším „problémem“ MajesticSEO je, že dokáže zjistit opravdu velké množství informací, které vás mohou časem zahltit. Je proto důležité si zjištěné informace smysluplně třídit.

Pojďme se nyní souhrnně podívat na to, co Majestic umožňuje:

  • Zprostředkování „běžných“ informací, jako jsou anchor texty a frekvence jejich použití, případně vaše oblíbené stránky (seřazené podle počtu příchozích odkazů)
  • Zobrazení všech příchozích odkazů z domén řazených podle TLD (Top Level Domain) nebo podle země.
  • Seznam všch příchozích odkazů z určité domény, řazený podle kompletní IP adresy, případně podle IP adresy třídy C.
  • Zobrazení počtu celkových příchozích spojení a celkového počtu odkazujících.
  • Zobrazení linků nacházejících se pouze v rámcích, nofollow linků, linků pocházejících z obrázků a případných přesměrování.
  • Linky z „minulosti“ (jedinečná možnost zjistit, odkud přichází váš nový klient).

Další skvělou vlastností Majesticu je jeho Compare domain backlink history tool, který porovnává množství objevených zpětných odkazů na pěti top stránkách. To může být  užitečné, pokud chcete sledovat výsledky svého úsilí o budování zpětných odkazů, případně když chcete zjistit anomálie při růstu počtu zpětných odkazů u konkurence. Díky této funkci můžete také přesně zjišťovat, díky jakému zásahu došlo k vybudování nového zpětného odkazu. Jednoduše zjistíte, která z vašich marketingových aktivit způsobila vytvoření nového zpětného odkazu a následně ji pak můžete podpořit.

Jedna z věcí, kterou je nezbytné mít při používání MajesticSEO na mysli je skutečnost, že tento nástroj zobrazuje data ve chvíli, kdy najde nový link a ne ve chvíli, kdy je tento link skutečně vytvořen. To obvykle není na závadu, ale je tedy potřeba počítat s tím, že výsledná data mohou být touto nepřesností mírně zkreslena.

Pokud se chcete dozvědět něco více o MajesticSEO, podívejte se na webové stránky http://www.majesticseo.com/. Najdete tam i plugin ke stažení a podrobný návod jak s nástrojem pracovat.

Xenu’s Link Sleuth

Jak už jsme si říkali, tak MajesticSEO je výborný nástroj pro zjišťování linků  off-site. Na rozdíl od toho je Xenu’s Link Sleuth výborným nástrojem pro on-site analýzu. Tento nástroj funguje jako vyhledávací robot, který prohledává jednotlivé webové stránky, kontroluje funkčnost uváděných odkazů a zobrazuje neustále aktualizovaný seznam URL, které dokáže řadit podle zadaných kritérií.

Link Sleuth vám umožní získat hodnocení vlastní webové stránky. Dokáže totiž prozkoumat a zhodnotit strukturu webu (včetně interních odkazů), anchor texty jednotlivých odkazů a hloubku zanoření každé stránky. Pokud by tak na určitou stránku mělo vést např. 7 odkazů a nástroj najde pouze jedinný funkční, víte, že je někde chyba.

Nástroj dokáže také zjistit, které odkazy vedou na stránky (vnější i vnitřní) vracející chybu 404. Vy pak z vlastních stránek můžete odstanit odkazy na stránky, které nefungují, případně kontaktovat jejich webmastera a zeptat se, zda-li u něho nedošlo k poruše.

Zatímco Google Webmaster Tools také zprostředkovává informace o tom, která z vašich stránek vrací chybu 404 (mimochodem s tímto nástrojem je dobré začít vaší snahu o budování zpětných odkazů), tak nemá seznam off-page stránek, které také vracejí tu samou chybu.

Další informace Xenu’s Link Sleuth můžete najít na Wikipedii a stáhnout ho v aktuální verzi na serveru Studna

Nástroje pro zacílení odkazů alias Link Target Tools

Nyní, když jsme se dozvěděli, jakým způsobem prozkoumat a zhodnotit stránky své a svých konkurentů, je čas podívat se na nástroje, která vám pomohou najít cíle pro nové linky. Ty je nezbytné neustále vyhledávat, aby počet zpětných odkazů na váš web neustále rostl.

Hubfinder

Nástroj SEObook’s Hubfinder prozkoumává, které stránky obsahují linky na uznávané weby, kde je možno najít relevantní články na zadané téma. Používání tohoto nástroje je samo o sobě zdarma, potíž je ovšem v tom, že přístup k němu mají pouze členové SEObooku, kde je členství bohužel placené. Nicméně stále existuje několik mirrorů (zdarma), které vám umožní alespoň částečnou práci s tímto nástrojem.

Můžete zadat až 10 (v placené verzi až 20) konkutečních stránek a Hubfinder se pokusí najít takové webové stránky, které se odkazují alespoň na dvě zadané konkurenční stránky. Do seznamu stránek můžete zadat i vlastní web, čímž docílíte toho, že budou automaticky vyfiltrovány stránky, které se na váš web již odkazují. Výsledkem tohoto vyhledávání je seznam stránek (někdy skutečně rozsáhlý – až stovky stránek), které se odkazují na weby konkurence, ne však na váš. Na základě těchto informací pak můžete lehce zacílit svou snahu získat na příslušných webech zpětné odkazy.

Jedinou věcí, o kterou se musíte postarat ručně, je filtrace stránek s nízkou kvalitou. Jedná se zejména o stránky s co-citacemi, Dmoz klony, návštěvní knihy a další, které se obecně považují za nerelevantní zdroje.

Nástroj najdete na adrese http://www.cyclelicio.us/hubfinder/, kde můžete vyzkoušet jeho funkce.

Link Harvester

Link Harvester je dalším z řady nástrojů SEObook. Dokáže zobrazit propojení stránky z unikátní domény a to včetně IP adresy a domény třídy C. Zvýrazní také linky z domén s koncovkami from .edu, .gov, .mil., and .ac.uk, které mají větší vliv a obvykle se na nich nacházejí relevantní zdroje informací. Obsahuje také odkazy na užitečné stránky a je vybaven možností exportu zjištěných dat.

Domovská stránka tohoto nástroje je na adrese http://tools.seobook.com/link-harvester/.

SEOmoz Link Finder

Tento užitečný nástroj z dílny SEOmoz’ vám pomůže s vyhledáváním nových cílů vašich odkazů za pomoci vyhledávačů. Pokud do něho vložíte určité základní informace, jako je vaše URL, několik důležitých klíčových slov, dvě adresy konkurenčních stránek a vaši lokaci, LinkFinder vám vytvoří seznam dotazů, podle kterých najdete relevantní webové stránky, které by se na vás měly odkazovat. Vytvořený seznam obsahuje vyhledávací operátory, jako je například SEO + „vaše stránka“, relevantní sociální média a stránky konkurence.

Všechny uvedené nástroje ( Both SEObook a SoloSeo) je možné použít pro stejný účel, ovšem Link Finder nabízí ty samé služby jako oba uvedené, je komplexnější a přitom je jeho používání mnohem jednodušší.

SEOmoz Link Finder najdete na adrese: http://www.seomoz.org/link-finder

Shrnutí

Při tvorbě strategie získávání zpětných odkazů byste nikdy neměli zapomenout na to, že uvedené nástroje nejsou a ani by neměli být jedinou možností jak získat kvalitní zpětné odkazy. Ačkoli vám dobrá sada nástrojů velice ulehčí práci, nikdy nezapomínejte na propracovanou marketingovou strategii a vlastní kreativitu. Uvedené nástroje vám mohou pomoci zjistit, jak to dělá konkurence. Nezkoušejte ji zcela napodobit: poučte se z jejích chyb, dobré nápady ještě vylepšete. A pokud budete mít jen trochu štěstí, vaše podnikání se bude ubírat tím správným směrem.