Ruský vyhledávač Yandex se stává globálním

V prostředí českého internetu v oblasti vyhledávačů vládne Seznam následovaný Googlem. Další globální vyhledavače jako je Bing od Microsoftu nebo Yahoo u nás mají pouze marginální zastoupení. Na východ od nás ale možná vzniká další globální vyhledávač.

Pokud provozujete e-shop nebo jinak podnikáte na internetu a vaše klientela pochází z České republiky, zřejmě se budete logicky soustředit na Seznam, případně Google. V tom případě berte tento článek jako pouhou zajímavost, protože pravděpodobnost, že by se naskytla praktická možnost využití Yandexu, je velmi malá. Pokud je však váš obchod nějakým způsobem napojen na východní, potažmo ruské trhy, může mít tato změna určitý vliv na podnikání.

Historie Yandexu

Vyhledávač Yandex působí na ruském trhu od roku 1997. Výdělečným se stal okolo roku 2001 a poté již následoval poměrně rychlý růst. V roce 2007 získal ruskou sociální síť Mojkrug a tento rok 19. května spustil i globální vyhledávaní i když zatím jen v alpha verzi. Yandex měl a stále má velmi podobné postavení jako například Seznam u nás. Jak Seznam tak i Yandex dosahují přibližně šedesátiprocentního zastoupení na domácím trhu. V obou případech též Google značně zaostává se zastoupením okolo 20%.

Jak funguje globální vyhledávání

Přestože se jedná zatím o alpha verzi, výsledky vyhledávání jsou poměrně slušné. Ve srovnání s Bingem nebo Yahoo dává Yandex podobně relevantní výsledky, což rozhodně není špatné. Pochvalně se o Yandexu vyjadřuje i Duncan Morris z britské agentury Disttiled, která se zabývá vyhledávači a optimalizací. Vedle slušné relevance výsledků zmiňuje i velmi dobrou schopnost vypořádávat se se spamem.

“Po krátkém vyzkoušení na mě silně zapůsobil relativně nízký výskyt spamu a kvalita vrácených výsledků. Nemluvě o skutečnosti, že zde nejsou žádné reklamy. (D. Morris, zdroj: searchengineland.com)

Ostatně, pokud se zajímáte o oblast vyhledávačů, doporučuji si tento vyhledávač vyzkoušet na vlastní kůži na www.yandex.com.