Nakonec i Plzeň se dočkala a “Google” uspořádal přednášku v rámci Digitální garáže v akademickém prostředí Západočeské univerzity v Plzni. Co se na přednášce řešilo a co se mohl člověk dozvědět? Na úvod je potřeba říci, že promo bylo vydatné a aula plná, mohlo zde být tak kolem 150-200 lidí z řad studentů i veřejnosti.

Garážoví přednášející

Speakry měla být Lenka Benešová z Picards (dělala v H1) a její kolega Juraj Bencúr (Picards). Takže z Googlu vlastně nikdo. Nakonec Juraj nedorazil a tak měla Lenka Benešová svých cca 200 netrpělivých posluchačů připravených jen pro sebe.


Přednáška – poznatky, informace

Základním krokem v on-line marketingu je podle přednášející poznání produktu, který chceme prodávat a to do nejmenšího detailu včetně jeho nedostatků a vědět, jak jej prodat. Základem všeho je v této oblasti SWOT analýza a měli bychom tak myslet na vlastní nedostatky a prostor, jak se zlepšit. Konkurence nám v tom to ohledu pomůže a máme se s kým porovnávat.

Poznejte svého klienta

Dalším krokem je poznání našeho cílového zákazníka, který má své charakteristiky. Rozdíl mezi dream clientem a real clientem bychom tak měli udržovat na paměti. S tím souvisí celá cílová skupina zákazníků, které jsme schopni poznat pomocí nástrojů jako je Google Analytics, Google Mention (alert), Social Insider od Socialbakers a vlastních dat a databází.

Dalším krokem může být využití kvantitativního či kvalitativního metodologického přístupu k bližšímu zkoumání našich zákazníků. Skupina však není pouze jedna obecná, ale měli bychom být schopni pracovat zhruba s třemi skupinami, které budou něčím charakteristické a zároveň pro nás budou mít největší význam (podíl).

Vytvoření persony

Určitou skupinu by však měla zastupovat tzv. persona – fiktivní osoba, které bude jednotlivé charakteristiky reprezentovat a bude tak představovat typického člověka z této skupiny. Pro takovou personu se jménem se pak lépe vytváří obsah na míru v podobě grafických bannerů nebo copywritingu, Zároveň musíme svojí personu udržovat aktuální, protože dochází k neustálému vývoji a i zákazníci se mění.

Framework STDC – See-Think-Do-Care

Cílem je také poznat samotnou cestu zákazníka a zde už se dostáváme k slibovanému See-Think-Do-Care frameworku, který nám znázorňuje jednotlivá stádia zákazníkovi cesty, která vede k jeho naplnění potřeb.

Fáze Do je typickým místem pro placenou reklamu, protože v této fázi se zákazník rozhoduje o nákupu již konkrétní věci. Představuje tak ideální prostor k boji o něj. Naopak v fázi Care je potřeba zákazníkovi včas připomenou, že by si měl svůj zakoupený (spotřební) produkt obnovit a to ideálně nákupem u nás. Ve fázích See a Think zákazník zatím jen hledá informace a tyto stádia bychom měli řešit až pouze v případě, že máme zcela vyladěné stádia Do a Care, jelikož získat nového zákazníka je vždy dražší než udržet stávajícího. Zaznělo také mnoho zajímavých příkladů z jednotlivých stádií z různých oblastí podnikání.

Detailněji to popisuje na svém blogu Petr Krauz v článku o Frameworku STDC. Měření a vyhodnocení STDC najdete pak třeba v článku od tyinternety.cz v Příručce Marketéra.

Kvalitní stránky jsou základ

Aby všechno již zmíněné nějak fungovalo, je nutné mít kvalitní webové stránky, které naplňují potřeby zákazníka v každé fázi nákupu a mít tak hodnoty a relevantní obsah. Základem všeho je user experience design (UX, UI), aby se zkrátka zákazník na webu cítil dobře a zbytečně nebloudil nebo nepropadal zoufalosti při snaze si něco vybrat nebo najít.

Dosáhnout takového ideálu se však většinou neobejde bez výzkumu v podobě A/B testování nebo tradičních rozhovorů a dotazníků. Udělat tak zkrátka dobré webové stránky je holt mravenčení práce.

Optimalizace webu

Dobrý web však musí být vidět a proto přichází na řadu SEO v podobě OnPage faktorů, které závisejí především na funkčnosti našeho webu a jeho optimalizaci, ale také na OffPage faktorech, které budujeme pomocí referencí a zpětného odkazování na naše webové stránky.

Být vidět je zkrátka důležité, ale jak hezky upozornila naše přednášející, být vždy na prvních místech se nemusí vyplácet, zvláště pokud nejsme schopni ukojit následnou poptávku.

Jednotlivé metody z SEO nejsou v tomto případě podstatné – důležité je vědět, do které fáze v rámci STDC frameworku patří a například newslettery tak mohou fungovat dobře v rámci See, Think i Care stádiu.


Dojmy z přednášky?

Přednáška se odrážela od kurzu Digitální garáže – téma bylo tedy spíše povrchní a bez příkladů z praxe nebo konkrétních ukázek. Na kvalitě přednášky ubíral kvalitu nejistý přednes přednášející, což mohlo být způsobeno absencí jejího kolegy Juraje. Možná byla naše očekávání moc vysoké, možná jsme zvyklí na jiné standardy a možná se dala přednáška připravit i lépe. Možná.


Užitečné nástroje a následné vyhodnocování:

  • Google Search Console – pro sledování technických prvků webu z pohledu robota
  • Screaming frog – sledování chyb a nedostatků na webových stránkách
  • Ahrefs – pro sledování zpětných odkazů a klíčových slov
  • Majestic SEO – podobný nástroj jako Ahrefs
  • Marketing miner – získání užitečných dat o konkrétním webu
  • Collabim – nástroj pro sledování pozic ve vyhledávačích
  • Semor – obdoba Collabimu

digitalni-garaz-prednaska-plzen