, , , , ,

Vyplatí se přechod z HTTP na HTTPS?

Již dlouho se píše o přechodu webů z HTTP na HTTPS a o tom, jaké by to mělo mít pozitivní dopady na pozice ve vyhledávačích Seznam a Google. Myšlenka zabezpečeného webu je podporovaná všemi vyhledávači. Otázka spíše byla, jestli jsou na změnu vyhledávače připraveny po technické stránce. A hlavně jestli si weby změnou neuškodí v nalezitelnosti.

Čekání s převodem kvůli Seznamu

Seznam měl dlouhou dobu problém s přechodem na HTTPS a weby, které do změny šly v roce 2015, zaznamenaly téměř vždy propad pozic na Seznamu. V dubnu 2016 vydal Seznam prohlášení, že jejich vyhledávač je už na přechod na HTTPS připraven. Vše by tedy mělo jít hladce. Na Googlu s přechodem není problém již dlouhou dobu.

U malých webů s nízkou návštěvností ze Seznamu není na co čekat – přechod na HTTPS lze doporučit bez zbytečného odkládání už od jara 2016. Naopak u starších webů, které jsou zaběhnuté a mají vysoký podíl návštěvnosti ze Seznamu, přechod na HTTPS nemusel být nutně dobrou volbou.

Zvraty u Seznamu

3. 10. Seznam přišel se zprávou, kdy oznámil, že weby na HTTP neuvidí statistiky návštěvnosti v Google Analytics ze zbozi.cz. Navíc u Google Merchant reálně hrozí zamítnutí Merchant účtu, pokud e-shop nemá zabezpečený košík. Podnětů, proč přechod na HTTPS už dále neodkládat se nasčítalo více. Takže jsme připravili všechny důležité podklady a pustili se do přechodu na HTTPS tím nejvhodnějším způsobem.

Dnes můžeme po několika reálných zkušenostech říct, že přechod na HTTPS probíhá bezbolestně. Naopak, weby si spíše polepšily na pozicích ve vyhledávačích. Navíc můžeme být v klidu, že Google Merchant spolehlivě poběží a kampaně ve Zbozi.cz můžeme již zase bez problémů vyhodnocovat v Google Analytics.

Níže přikládáme pár grafů se statistikami návštěvnosti před a po přechodu na HTTPS.

Organic Search celkově – Web 1

prechod-z-http-na-https-organic-web1

Organic Search celkově – Web 2

prechod-z-http-na-https-organic-web2

Organic Search Google – Web 1

prechod-z-http-na-https-google-web1

Organic Search Google – Web 2

prechod-z-http-na-https-google-organic-web2

Organic Search Seznam – Web 1

prechod-z-http-na-https-seznam-organic-web-13

Organic Search Seznam – Web 2

prechod-z-http-na-https-seznam-organic-web2

Uvedené výsledky samozřejmě nejsou ze sta procent docíleny pouze nastavením přesměrování – mělo ale velký význam ve zlepšení pozic ve vyhledávání a tím pádem i zvýšení návštěvnosti.

Pokud se zrovna chystáte vrhnout do přechodu na HTTPS, doporučujeme postupovat podle checklistu od Jaroslava Hlavinky. Z našeho pohledu nejkomplexnější návod, jak převod zrealizovat a na co si dát pozor.

Na závěr bychom ještě chtěli upozornit na jednu podstatnou věc – neupravujte/nezkracujte aktuální přesměrování, ale přidejte pravidla nová, pro přechod z HTTP na HTTPS. Robot Seznamu se takto s přesměrováním vypořádá lépe!

Petr Krauz a Pavel Hlásek | ANT studio