Rozhodli jste se pro propagaci svých služeb či produktů na Facebooku? Chcete k tomu využívat placené reklamy? Pak se vám budou hodit následující tři nástroje, které pro tvorbu svých kampaní jistě využijete.

1. Emotikony a jejich katalogy

Jistě jste si všimli, že emotikony vládnou sociálními sítěmi. Každý je používá. Je to nástroj, který nám pomáhá vyjádřit své emoce. Používají se nejen v chatu a zprávách, ale i v samotných příspěvcích, komentářích, v reklamách.

Emojipedia.org

Abychom v reklamách použili emotikony, které se dobře zobrazí, pak se podívejte na webové stránky Emojipedia, kde jsou emotikony rozděleny do kategorií. Na stránkách lze vyhledávat konkrétní emotikon také prostřednictvím klíčového slova (v angličtině).

List of Emoticons for Facebook

Seznam emotikonů naleznete také na stránce Symbols & Emoticons. Nejsou tam k dispozici všechny emotikony jako na Emojipedia, ale velice rychle a snadno se na stránce vyhledává.


2. Nástroj na kontrolu textu

Pro tvorbu placených reklam bude zapotřebí i nějaký ten obrázek. Než se však pustíte do tvorby nějakého toho obrázku, věděli jste, že od prosince 2012 zavedl Facebook pravidlo 20 %, které znamenalo, že text nesmí zabírat více než 20 % obsahu obrázku? A když jste text přesáhli, Facebook vám reklamu bez milosti zamítl.

Toto pravidlo mělo své opodstatnění – Facebook chtěl, aby uživatelé upřednostňovali reklamy s menším množstvím textu, případně aby text používali pouze do samotného příspěvku (určený pro text) než ho vkládat do obrázku v reklamě. Dalším důvodem bylo i to, že pokud obrázek neobsahuje příliš mnoho textu, vypadá spíše jako běžný příspěvek a na první pohled nevypadá jako reklama.

Zrušení pravidla

Od června 2016 však došlo ke změnám a toto pravidlo je již pryč. Jenže nezmizelo úplně. Facebook sice pravidlo jako takové zrušil, ale nahradil jej novým posuzováním, které má vliv na cenu a dosah reklamy. Dobré je tedy stále dodržovat rozsah textu u dvaceti procent, jinak se vaše reklamy nebudou doručovat tak, jak by mohly. Nebo budou dražší.

Čtyři úrovně hodnocení obrázku podle textu:

  • množství textu v obrázku: OK
  • množství textu v obrázku: malé
  • množství textu v obrázku: střední
  • množství textu v obrázku: velké

To, v jaké kategorii je reklama zařazena, to má vliv i na její dosah. Čím více textu obrázek obsahuje, tím více se zvyšují náklady na její propagaci.

  • Obrázek je OK

Reklama v první kategorii nemá žádné omezení dosahu a měla by být cenově nejvýhodnější. Obrázek buď neobsahuje žádný text nebo obsahuje pouze logo, případně je textu do 20 %.

  • Malé množství textu

Do této skupiny patří reklamy s větším množstvím textu v obrázku. U této reklamy se vám pak může zobrazit upozornění, že její dosah může být mírně omezený.

  • Střední množství textu

V této kategorii jsou reklamy obsahující značnou část textu v obrázku. Při tvorbě reklamy můžete vidět upozornění, že obrázek obsahuje příliš mnoho textu a tedy by bylo dobré ho upravit. Pokud takovou reklamu spustíte, budete mít značně omezený dosah a cena bude vysoká, tudíž nedosáhnete tak efektivního výsledku.

  • Velké množství textu

Do poslední kategorie spadají reklamy, jejich obrázky jsou prakticky zakryté textem. Facebook možná tuto reklamu spustí, ale za její zobrazování uživatelům zaplatíte hodně peněz.

Nástroj na kontrolu textu

Když už Facebook zavede nějaké to pravidlo, vyjde inzerentům vstříc. Proto je také k dispozici jednoduchý nástroj pro kontrolu textu na obrázku, díky kterému zjistíte kolik textu obrázek obsahuje a jak zřejmě bude Facebookem hodnocen.

V nástroji stačí jednoduše nahrát obrázek a hned zjistíte, do jaké skupiny obrázek spadá.

Co všechno Facebook považuje za text?

Kromě slov patří podle Facebooku do textu také tlačítka, čísla, vodoznaky, textová loga. Existují samozřejmě i výjimky, na které se toto omezení nevztahuje. Jedná se např. o infografiky, filmové plakáty, názvy knih, kaligrafie, právní texty (obchodní podmínky) atd.


3. Adobe Spark

Pro rychlé a snadné vytváření grafiky je zajímavý nástroj Adobe Spark, díky kterému lze vytvářet příspěvky a grafiku na sociální sítě, webové příběhy a animovaná videa. Jedná se bezplatný on-line nástroj, který vyžaduje pouze registraci a pro používání následné přihlášení. Více o Adobe Spark na https://webzurnal.cz/socialni-media/adobe-spark-pro-rychlou-tvorbu-grafiky.